
Post-Socialist and Post-Authoritarian
Communication Working Group

Abstracts of papers presented at the annual conference of the
International Association for Media and Communication Research1 

IAMCR

Madrid, Spain 
7-11 July 2019

Report any problems with this document to support2019@iamcr.org 

Version: 19/07/19

1 We have endeavoured to ensure that these are the abstracts of the papers actually presented at the conference. 
Nevertheless, due to cancellations, additions and other factors, abstracts may be included here that were not 
presented and abstracts that were presented may not be included. 

IAMCR – International Association for Media and Communication Research 
AIECS – Asociación Internacional de Estudios en Comunicación Social

AIERI – Association Internationale des Études et Recherches sur l’Information et la Communication
https://iamcr.org | https://iamcr.org/madrid2019 | info@iamcr.org 

mailto:support2019@iamcr.org


Id:  20077

Title:  Political Parallelism in Transitional Media Systems: The Case of Libya 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Carola Richter 
Email: carola.richter(at) fu-berlin.de 
Country: DE (Germany) 
Affiliation: Freie University BerlinInstitute for Media and Communication Studies 

Name: Anja Wollenberg 
Email: wollenberg(at) mict-international.org 
Country: DE (Germany) 
Affiliation: Media in Cooperation and Transition 

Abstract:  Among the media systems in emerging democracies in the Middle East and North 
Africa, political parallelism has become a widespread feature. Hallin and Mancini (2017: 157) name
four main ways in which political parallelism may manifest itself: Typically, there are structural ties
between media and political organizations, as well as a tendency of media personnel (managers, 
owners, journalists) to be affiliated to certain political actors. Furthermore, journalistic role 
orientations and practices tend to differ in systems with political parallelism and in those without. 
Finally, media audiences may also be partisan. While in Hallin and Mancini’s work political 
parallelism has been attributed mainly to the Southern European countries indicating a stage yet to 
be overcome, according to Voltmer (2013) in transitional societies political parallelism can be seen 
as an unavoidable and even necessary phenomenon to stimulate political competition and 
participation as elements of democratic systems. Yet, consequences of unregulated media pluralism 
can also be polarization and even hatred among societal groups. Mitigating media could be a means 
to avoid the trap of polarization.
Against this background, this presentation will examine in what ways political parallelism is 
shaping Libya’s newly liberated media system. Based on an analysis of financial sources, political 
affiliations and rhetoric strategies of all media outlets currently operating in this fractured country 
(N=172, comprising TV, radio, newspapers, news agencies, online portals) we will show that the 
structures of the Libyan media system indeed reflect the anatomy of the political conflict. 
From the viewpoint of ‘path dependency’ (Voltmer, 2012), the political parallelism as we find it in 
Libya today appears, to quite some degree, as an historical extension of media instrumentalization 
in line with media practice during the time of the Qadhafi regime. However, while Qadhafi’ modus 
of media control was patronizing, repressive and exclusive, today the very high number of media 
players, the lack of state control and the openness of the media system result in a vibrant, yet highly
polarized media landscape – in particular in the TV sector. The Libyan media system has thus 
become what Price and Stremlau (2012) called a ‘market for loyalties’.
At the same time the analysis sheds light on a large number of small local radio stations that do not 
follow the pattern of political parallelism but instead seem to adopt a public service mission. We 
conclude that this kind of media, if invigorated and developed, could help overcome the Libyan 
polarization and strengthen the nation-building process from underneath. 

Page 2



Hallin DC and Mancini P (2017) Ten Years After Comparing Media Systems. What Have We 
Learned? Political Communication 34(2): 155−171.
Price ME and Stremlau NA (2012) Media and Transitional Justice. Toward a Systematic Approach. 
International Journal of Communication 6: 1077-1099.
Voltmer K (2013) The media in transitional democracies. Cambridge: Polity. 
Voltmer K (2012) How far can media systems travel? Applying Hallin &Mancinis Comparative 
Framework outside the Western World. In: DC Hallin and P Mancini (eds) Comparing media 
systems Beyond the western world. Cambridge, New York: Cambridge University Press, pp. 
224−245. 

Page 3



Id:  20091

Title:  The Kurdish media system in Northern Syria/Rojava 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Kerem Schamberger 
Email: kerem.schamberger(at) ifkw.lmu.de 
Country: DE (Germany) 
Affiliation: Ludwig-Maximilians-University 

Abstract:  Following discussions on how to analyze different media systems (e.g. Hallin & 
Mancini, 2005; Blum 2005; Meyen, 2018) and bridging some of the topics to be discussed at the 
Post-Socialist and Post-Authoritarian Communication Working Group in Madrid (e.g. new political 
and media actors in transitional societies, preferred media, media structures and journalism cultures 
in transition) this paper takes a look at the newly formed media structures in the Kurdish dominated 
regions of Northern Syria, which the Kurds call Rojava. 

The Syrian war shapes the everyday working conditions of Kurdish journalists and the existence of 
media itself. But in those areas that have been liberated from the so called “Islamic State” and also 
freed from the authoritarian regime of Damascus, in the midst of conflict and destruction, a new 
form of media system has been developing since 2012. What does this system exactly look like? 
Who are the actors? What are the influences of political and economic structures, traditions, cultural
values and religious beliefs onto media in Northern Syria? To answer these questions, this paper 
provides insights into a research trip to Northern Syria in 2018, which has been as part of a larger 
research project on Kurdish media. The study is based on material that was collected and analysed 
by means of method triangulation (documentary analysis, experts, category conducted coding). 

The theoretical basis is that of the actor-structure-dynamic developed by the German sociologist 
Uwe Schimank (2007). It examines the interaction between individual action and social structures. 
Three types of social structures are important here: structures of constellation (resources, etc.), of 
expectation (laws, agreements, etc.) and of interpretation (e.g. journalistic beliefs, self-image). 
These structures restrict and, at the same time, enable the actions of actors. Schimank’s complex 
theory provides the basis for a category system that structures the qualitative research process and 
allows intersubjective understanding.

This paper is based on 20 interviews with journalists from various media, civil servants, military 
personal and a representative of the regional journalists' association, which were conducted during a
four-week stay in Northern Syria between March and April 2018. The interviewees were chosen 
according to the category system and the factor reachability. Research was added by field 
observation in editorial offices, for example in the news agency ANHA, and the collecting of 
documents.

This paper shows that beyond the logic of profit and the ideal of objectivity, mostly young Kurdish 
journalists (especially women) produce media that take sides in favor of the societal change, which 
takes place in Rojava. They see themselves as actors of change in the broader context of creating a 

Page 4



new society that includes all types of ethnicities and religions, and takes a specific anti-capitalist 
position. From the theoretical perspective of Schimank, the destruction of established structures 
formed by the authoritarian Assad-regime in the past decades, makes it possible for the Kurdish 
actors to establish new structures in the media sector. 

Page 5



Id:  20472

Title:  A Historical Investigation of the Journalistic Communications between China and Russia 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: lerong jia 
Email: jialerong(at) hotmail.com 
Country: CN (China) 
Affiliation: Communication University of China 

Abstract:  The communications between Chinese and Russian journalism can be traced back to 
when the Communist International sent its representatives to found the Communist Party of China 
in 1920. During that period of time, the Bolshevik method of running newspapers came to be 
introduced to China. Thereafter, when the communistic party of China waged its revolution against 
Kuomintang (Literally: Chinese Nationalist Party) and the Japanese invaders from 1928 till 1949, 
Lenin's news thoughts were further transformed into the organizational system of the Communist 
Party journalism. After the People’s Republic of China was founded in 1949, China formed an 
“leaning to one side” diplomatic relations with the Soviet Union, so that the communications 
between Chinese-Russia journalism reached the most extensive and expansive level. The 
communications at that time included the Book and periodical translations, personnel exchanges, 
news system managements, higher education and etc. Although Sino-Soviet relations broke in the 
1960s, the theory and system of the Soviet journalism have already been deeply rooted in the 
Chinese journalism, and its impact still exists today. In the 21st century, thanks to the renewed 
closeness of Sino-Russian relations, the communications between the media industries of the two 
countries have been reviving once again. .

If we say that the journalistic communications before the Sino-Soviet split is more about China’s 
unilateral study of the Soviet Union journalism and is based on close inter-party relations and 
ideological consensus, then the current Sino-Russian media Communications and cooperation have 
been based on a normally and pragmatically international relationship.

This article gives a retrospect of the communications between the two countries' journalism from a 
historical perspective and finds out that the nature of journalistic communications vary in 
accordance with the relational changes between the two parties and two countries. The motivations 
driving such journalistic communications are not stem from the journalistic industry itself, but are 
from the political powers. Although today the journalistic communications between the two 
countries have involved growingly abundant content nowadays and the media hold more active 
position than before, the communications mainly happen between the official media and the 
governments still play the leading roles. But since China and Russia currently still share quite a few 
political interests and Russia is one of the important countries along the “one belt, one road” route, 
we can expect this current communicating model between the two countries will be reserved for a 
long period of time. 

Page 6



Id:  20596

Title:  The role of media in a "post-populist' dynamic: The case of Venezuela under Maduro's 
regime 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Virpi Salojärvi 
Email: virpi.salojarvi(at) helsinki.fi 
Country: FI (Finland) 
Affiliation: University of Helsinki 

Abstract:  Recently, an ideational approach to populism has gained recognition among many 
scholars (e.g. Mudde 2017). It emphasizes a division between "the elite" and "the people" in the 
rhetoric and politics of populists. Yet, this Manichean division is not enough because it is not able 
to grasp some essential aspects of populist movements such as affects, demands and formation 
collective memory, which are needed to understand the events of Venezuela in the post-Chávez era 
(2013-). 

In this paper, the idea of populism as a process is a central theme. Populism is not a static state, but 
something that evolves and takes on different forms. It is furthermore one of the core ideas of 
political logic (Laclau, 2005), so it is not something that can be discussed as either existing or not 
existing, but rather how (Palonen, 2018), how much (Gürhanli, 2018), and when (Moffit, 2016). 
Thus, the aim in this paper is to analyze and theorize different aspects of populism and what is their 
significance in politics of President Maduro.

Using Laclau’s (2005) theory, populism may be defined as constructing the very unity of the in-
group, the “us” or “the people”. The media may be seen as an essential part of this, since the media 
plays a part in constructing the unity, a collective identity among a part of a population (Sonwalkar, 
2005). Populism may also be described as a rhetorical-performative phenomenon (Palonen & 
Saresma, 2017; Palonen, 2018), which is produced visually, verbally and spatially. To transmit 
these ideas, media in its many forms is useful.

One of the most extreme examples of current populist polarization and its consequences is 
Venezuela under the presidency of Maduro. President Maduro has aimed at continuing Chávez’s 
movement. However, this has not been an easy task, since while Chávez was able to transmit an 
image of a charismatic leader that had a strong vision and connection with the people, Maduro lacks
the ability to create the same impression, which is one of the preconditions of a successful populist 
movement (Palonen & Saresma, 2017: 16). Little by little, the government of Venezuela has 
become authoritarian, labeling its political competitors and many alternative actors in society, 
including the private media and some journalists, as its enemies – to the point where the whole 
society is now divided between “the good” and “the bad” (cf. Bisbal, 2009). 

The paper approaches the topic from the perspective of Laclaudian theory and on the base of 
author’s previous research on Venezuela. The author argues that affect is an essential element in 
populism and in the absence of vital media affect (Palonen & Saresma, 2017) Maduro was not able 

Page 7



to carry out populist politics, and had to resort to different measures of control in order to stay in 
power. Hence, the label of "post-populism" is more accurate than calling it populism because even 
though his government maintained the antagonist us/them division, some important elements of 
populism where absent. 

Page 8



Id:  20602

Title:  Vanished topographies, contested memories: Negotiating multi-ethnic past in the post-
socialist Polish cityscape 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Kinga Polynczuk-Alenius 
Email: kinga.polynczuk(at) helsinki.fi 
Country: FI (Finland) 
Affiliation: University of Helsinki 

Abstract:  This paper deals with the post-socialist topography of a Polish city. With its roots in 
urban communication, and in the ontology of Foucauldian discourse analysis, this paper approaches
a cityscape as a site where the discourses of power/knowledge are materially articulated. In 
particular, it explores how the memory of the multi-ethnic past of the city is negotiated in the 
context of its present-day ethnic homogeneity and rapid modernisation. In so doing, it examines 
what subject positions are offered to the current city dwellers, and how the past inhabitants are 
constructed as objects of knowledge, by racist and nationalist discourses articulated in the cityscape.

The paper zooms in on Białystok, the largest city in the north-east Poland. Currently considered a 
hotbed of racism and nationalism, the city has a multi-ethnic, most notably Jewish, past. In 1897, 
Jews constituted as much as 76 per cent of the population, effectively making Białystok a Jewish 
city, which in the interwar period was incorporated into the restored Poland. Most of Białystok’s 
Jews perished in the Holocaust and, following WW2, the material traces of their presence began to 
fade from the devastated cityscape, methodically replaced by the communist brand of nationalism. 
In line with the communist policies of national unity, the process of emptying the cityscape out of 
Jewish presence was accompanied by the mnemonical peripheralisation of the multi-ethnic past. In 
the aftermath of the democratic transition, and particularly the EU accession, Białystok started 
rapidly to modernise. This process includes not only infrastructural development, but also the 
‘rediscovering’ of ‘multicultural’ heritage that has become the centrepiece of city branding strategy.

In this paper, I seek to trouble the sugar-coated narrative in which Białystok figures as a place of 
happy coexistence of, and peaceful encounters among, the ethnically, culturally, religiously and 
linguistically diverse population. I do so by presenting historical evidence to the contrary as well as 
arguing that the present-day cityscape of Białystok is permeated by symbolic violence against 
minorities. I ethnographically study the spaces included in the Jewish Heritage Trail to show how 
they are purposefully disconnected from the everyday life of the city, hidden away like a shameful 
secret, ‘exorcised’ of their Jewishness, or erased from the urban topography altogether. I also 
analyse mediated discussions (online and offline local media, Facebook groups) triggered by the 
spaces previously associated with the Jewish inhabitants to demonstrate the persistence of anti-
Jewish prejudice among the current population. I conclude that the skin-deep remembrance of Jews 
in Białystok serves to construct a modern local identity but only so long as it functions within the 
limits of the Polish national self-definition and does not challenge the Polish ownership of the city. 

Page 9



Id:  20622

Title:  Fake News and Its Tragic Consequences: Odessa Tragedy of 2014 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Olga Baysha 
Email: olga.baysha(at) colorado.edu 
Country: RU (Russian Federation) 
Affiliation: Higher School of Economics 

Abstract:  In his recent book The Discursive-Material Knot, Nico Carpentier identifies three nodal 
points of antagonistic discourse: homogenization of the self as opposed to the enemy, the radical 
difference of the enemy, and the need for destruction of the enemy. The latter appears when the self 
and the other are imagined to be irreconcilably at odds, and the enemy is presented as inferior. In 
the extreme cases, this radical othering leads to a dehumanization and demonization of the other, 
which makes the destruction of the enemy easier. Using as a case study of post-Maidan social 
confrontation in Ukraine and Odessa tragedy of 2014, I analyze how fake media representations of 
the conflict contributed to its radicalization to the extreme. 

Odessa tragedy happened on May 2, 2014, when a fire during street clashes between pro-Maidan 
and anti-Maidan forces killed 48 anti-Maidan activists and left more than 200 with burns and other 
injuries. Chased by pro-Maidan radicals, anti-Maidan protesters sought shelter in the House of 
Trade Unions; there, they were attacked with Molotov cocktails, which caused the fire. Many of 
those holding anti-Maidan views still believe that the mass killing was done on purpose, prompted 
by and in line with promises to kill ‘koloradi’ – a derogatory meme used to denote anti-Maidan 
protesters – spread by pro-Maidan media on the eve of the tragedy. 

The purpose of my analysis was to trace whether the coverage of Odessa events by Ukrainian media
sustained the type of antagonistic discourse described by Carpentier and contributed to the 
radicalization of the conflict. Driven by this research question, I analyzed discursively (using 
Carpentier’s method) media representation of the development of Odessa conflict before and after 
May 2, 2014; overall, 254 news pieces by 9 Ukrainian news outlets were analyzed. 

As my analysis shows, the sign ‘anti-Maidan’ was usually linked to such signifiers as ‘terrorists’, 
‘katsapi’ (a derogatory term to refer to Russians), ‘(pro-Russian) separatists’, ‘traitors’, and the like.
In other words, the empty signifier ‘anti-Maidan’ came to denote the Ukrainian condition, 
constituting its radical outside. The major trend of media coverage before and after the tragedy was 
to present anti-Maidan protesters in Odessa as non-Ukrainians (‘Russian hireling/tourists’). 

The link between ‘anti-Maidan’ and an anti-Ukrainian stance was sedimented to such an extent by 
May 2014 that many authors of the discursive constructions I have analyzed were absolutely 
confident that the majority of those who had been trapped in the burning Odessa building were not 
Ukrainians. Later, it became clear that all the victims held Ukrainian citizenship and all but two 
lived in the city of Odessa or its region. As I argue in the conclusive part of the paper, it is this fake 
representation of the events by Ukrainian media that radicalized the conflict and developed it to its 

Page 10



extreme, when the need for destruction of compatriots imagined as "the enemy" came to be seen as 
“normal.” 

Page 11



Id:  20807

Title:  Foundation funding for news startups in hybrid regimes ' The Case of Russia and Hungary 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Krisztian Simon 
Email: ks2948(at) columbia.edu 
Country: DE (Germany) 
Affiliation: Freie Universität Berlin 

Abstract:  The research looks at the role of foreign support for the independent news startups of 
two hybrid regimes in the former Eastern bloc: Hungary and Russia. Two countries, where the 
respective governments have in the last few years launched campaigns against NGOs as well as 
independent media outlets, and restricted their access to some of their previous sources of funding. I
analyze the situation of Hungarian and Russian news outlets through the lens of the theory of the 
political economy of the media, with an emphasis on the emerging literature on media capture.
The research asks the following question(s): Under what conditions can independent startups accept
grants from foreign donors – and how does the country context influence the viability of this form 
of funding?
The political repressions affecting the media outlets in question are not independent of the 
economic challenges of our times. In the last decades, one of the major changes effecting the global 
media landscape, and with it the economics of the media, has been the growth of internet 
penetration and the emergence of an online media landscape. In this context, the importance of 
providing subsidies for the (privately owned) news media has been highlighted by a number of 
scholars (McChesney 2011, Murschetz 2013, McChesney 2016) – which, however, in the countries 
in question is not freely available. The role of philanthropic funding has been widely discussed in 
media studies (Feldman 2007, Guensberg 2008, Westphal 2009, Browne 2010), and grants are seen 
as a source of news that is ignored by the market, be it on international development (Bunce 2016, 
Schiffrin 2017) or investigative journalism (Nisbet et al., 2018) – and they play a particularly 
important role in the case of newly launched media in need of startup capital. Yet the literature only
focuses on a small segment of countries: mainly Western democracies with their local donors, and 
developing countries in the global South, where the funding is part of the international community’s
development efforts. Therefore, my paper aims to examine the role of foundation funding (and other
forms of non-investment forms of foreign funding) in two middle-income hybrid democracies, 
where the government is hostile towards independent media, and the (overwhelmingly) foreign 
foundations providing grants to them.
Through interviews with journalists and editors in both countries (I have conducted 20 semi-
structured interviews in each country, with an average length of 80 minutes), I examine the extent 
and role of foreign assistance in the media systems in question – I ask them about their roles as 
journalists, the threats and pressures they perceive or experience during their work, the functioning 
of the media market, the sources of flaws of the market, the kinds of revenue sources they utilize or 
plan to utilize, and the associated problems, as well as their perceptions of their sustainability. 

Page 12



Id:  20871

Title:  Myanmar's Media System in Transition: An Example of Elite Continuity 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Melanie Radue 
Email: Melanie.radue(at) fau.de 
Country: DE (Germany) 
Affiliation: Research Assistant 

Abstract:  Until 2010, post-colonial Myanmar was one of the most closed economic, political, 
social and media systems in the world, ruled by the Tadmadaw (military junta) for nearly half a 
century. Myanmar’s transition process, starting with top-down democratization through the 
“roadmap to democracy” initiated by the Tadmadaw in 2003, has followed a similar pattern of elite 
continuity that e.g. Sparks (2008) examines in the comparison of China, Russia, and Poland. Sparks 
(2008) argues that the theory of elite continuity provides better explanation for transformation 
processes’ outcomes than the often-applied model of transitology. The study of Myanmar´s media 
reform process is based on 37 expert-interviews about the development of media freedom and 
media control mechanisms in Myanmar´s political opening up, conducted in 2013, 2014 and 2017.
In post-transition Myanmar the military still owns most of the media infrastructure and cronyism is 
the dominant structure in the political, economic, and social transformation of the country. Central 
media businesses are mostly owned by influential political elites including siblings of former 
ministers, military higher-ups, or people with strong political ties (Brooten, 2016, p. 194). The 
strong links between the Tadmadaw and private companies, who monopolize the market, lead to a 
market-driven freedom of expression, where outlets other than the high-circulating state-owned 
publications, such as the Global New Light of Myanmar Daily (still 51% state-owned after the 
transition as a joint venture with private companies, which resembles the old propaganda 
mouthpiece), have no chance of survival on the crony-dominated market. New independent 
newspaper outlets, which were licenced in April 2013, mostly died due to the economic dominance 
of the government and cronies. 
The impact of wealthy elites which try to increase their power by interfering with the public 
discourse in Myanmar with investment in the media market and ownership of media outlets draws 
criticism from the interviewees. With respect to the transformative dynamics of Myanmar´s media 
reform which lead to commercialization, in response to Hallin & Mancini’s (2004) question of 
“whether commercialization has increased or decreased the flow of political information and 
discussion” (p. 279), experts illustrate a trend which is mainly influenced by crony 
ownership/financial structures, leading to nepotism and partisanship, where the increase of 
commercial interests decreases the democratic potential of the media to provide free and plural 
information to inform the voters. 
Additionally, the transformation of the state-owned broadcaster MRTV into a public-service 
medium preserves a strong intertwinement of the government and the Tadmadaw with the media 
sector and does not balance the government’s monopolistic advantages. The ideological imprint of 
the media outlets as transformed public-service broadcasting “remains extremely vulnerable to state
interference” as shown in analysis for other transitional contexts (Voltmer, 2012, p. 237). Myanmar
´s development highlights “a high degree of elite continuity throughout the societies, demonstrating 

Page 13



a shift from political to economic power” and serves “as an example of ‘elite continuity’, in which 
the former bureaucratic ruling class attempts to restructure itself as the owners of private capital.” 
(Sparks, 2008, pp. 1, 18) 

Brooten, L. (2016). Burmese Media in Transition. International Journal of Communication, 
10(2016), 182-199. Retrieved from http://ijoc.org/index.php/ijoc/article/viewFile/3358/1533

Hallin, D. C., & Mancini, P. (2004). Comparing media systems: Three models of media and 
politics. New York: Cambridge University Press.

Sparks, C. (2008). Media systems in transition: Poland, Russia, China. Chinese Journal of 
Communication, 1(1), 7-24. https://doi.org/10.1080/17544750701861871 

Voltmer, K. (2012). How Far Can Media Systems Travel? Applying Hallin and Mancini’s 
Comparative Framework outside the Western World. In D. C. Hallin & P. Mancini (Eds.), 
Comparing Media Systems Beyond the Western World (pp. 224-246). Cambridge: Cambridge 
University Press. 

Page 14



Id:  21139

Title:  Use of digital humour to resist a discourse of essentialization and securitization at the times 
of geo-political crisis: the case of Russian-speaking minority in the Baltics 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Jānis Juzefovičs 
Email: janis.juzefovics(at) ut.ee 
Country: EE (Estonia) 
Affiliation: University of Tartu 

Abstract:  Inspired by the concepts of ‘digital acts of citizenship’ (Isin&Ruppert, 2015) and 
‘affective publics’ (Papacharissi, 2015), the paper explores performative, playful forms of digital 
citizenship as enacted by the sizeable Russian-speaking minority in the ex-Soviet Baltic countries of
Estonia and Latvia to resist the emotionally charged pre-election discourse of essentialization and 
securitization on the part the local political elites against a backdrop of on-going Ukrainian crisis. In
doing so, we seek to contribute to the existing scholarship into civic-political identities of the 
Russophone population in the Baltics where the study of conventional forms of citizenship have so 
far dominated (see e.g. Kallas&Kaldur, 2017; Ikstens, 2014).

Social media channels have allowed ethnic-religious minorities to exercise agency beyond the 
exclusionary forms of civic-political engagement as prescribed by the national political and media 
elites (see e.g. Harris&Roose, 2014; Johns, 2014), often motivated by the securitization sentiments 
with cross-border connections of these migrant, diasporic groups, including their media-related 
practices, being conceived as a threat to social cohesion and national security ideals (see e.g. 
Mythen, 2012; O’Loughlin&Gillespie, 2012). This is also the case with the Russian-speaking 
minority in the Baltics where discourses of securitization and essentialization on the part the local 
political elites have been accelerated by the on-going Russia-Ukraine conflict (see Juzefovičs 2017, 
Vihalemm, et al., 2019). Likewise, the previous scholarship provides rich evidence of digital 
humour being utilized for the purposes of political engagement, activism and self-expression, 
including various forms of political critique and resistance (for one highly topical example see 
Wiggins, 2016). 

For Papacharissi, through expressions of sentiment in the online public sphere(s) where ‘humor, 
news sharing, opinion expression, and emotion’ are blended (Papacharissi&de Fatima Oliveira, 
2012:278) ‘affective publics’ make political statements, something we can look at as a claim-
making via ‘digital acts of citizenship’, to use the terminology as introduced by Isin&Ruppert 
(2015). These enactments of citizenship ‘disrupt habitus, create new possibilities, claim rights and 
impose obligations in emotionally charged tones; pose their claims in enduring and creative 
expressions; and, most of all, are the actual moments that shift established practices, status and 
order’ (Isin&Nielsen, 2008:4-5). 

The empirical part of the paper presents the analysis of two cases studies of the recent provocative 
election campaigning that draw on the ‘sensitive’ issues of geo-politics (Latvia, 2018) and ethno-
linguistic divisions (Estonia, 2019). The focus of our inquiry is on the outcry these political appeals 

Page 15



have triggered among the local Russian-speaking population. We employ the analytical tools of 
discourse and narrative analysis to examine the ways Facebook posters and commentators have 
utilized user-generated humorous content as a tool for resistance and claim-making. We found that 
members of the ethno-linguistic minority actively make use of various forms of digital political 
humour (memetic texts and images, hashtags, flash mob) to subvert the hegemonic political 
discourse of essentialization and securitization and to make alternative political statements. These 
micro digital acts of citizenship include claiming of hybrid, in-between self/group-identification and
civic autonomy and dignity. 

Page 16



Id:  21253

Title:  Surveillance and Silence: Building the Media Agenda in Ethiopia 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Sally Ann Cruikshank 
Email: SallyAnn.Cruikshank(at) mtsu.edu 
Country: US (United States) 
Affiliation: Middle Tennessee State University 

Abstract:  In October 2018, Ethiopia celebrated the election of its first female president, Sahle-
Work Zewde (Gebreselassie, 2018). This followed a decade of economic growth that suggested the 
country was recovering from the destruction of the genocidal Derg regime (World Bank, 2016). For
journalists in Ethiopia, however, press freedom has been slower to develop. Journalists in Ethiopia 
face political persecution and restricted access to information and resources (Skjerdal, 2008). 
Furthermore, the government-owned Ethio Telecom serves as the country’s only Internet and phone
provider, and this monopoly allows for government surveillance of nearly all communication 
(Human Rights Watch, 2014).

Though in-depth interviews with 37 journalists, this study examines the news landscape in 
Ethiopia using the theoretical framework of agenda building. Agenda building examines how 
information become known to the public (Cobb, Ross, & Ross, 1976). Understanding how 
information reaches the public in Ethiopia is particularly important, as the country continues to 
develop. Research questions include: How do journalists find content and sources for stories? What 
types of sources do journalists use in stories? 
Theoretical Framework
         With government censorship and surveillance, are journalists in Ethiopia able to enterprise 
and investigate issues pertinent to their audience? The agenda building process determines the way 
issues become known to the general public and subgroups within society. Cobb, Ross, and Ross 
(1976) determined there were two agendas: public and formal. Moreover, agenda building explains 
how issues do or do not become salient with the public. The agenda building process examines how 
journalists identify and develop news stories, including how stories are discovered, researched, and 
sourced (Len-Rios, et. al., 2009).
Methodology
          Data for this research were collected through in-depth interviews with 37 journalists in Addis 
Ababa during a one-month period in 2016. The participants included 11 state-run media journalists, 
21 private media journalists, and five freelance journalists. Initial interviews were obtained through 
cold calls to news outlets, and then snowball sampling was used to find more participants 
(Goodman, 1961). A semi-structured interview format was used, allowing the researcher to ask 
follow-up questions. Participants were asked about their role as a journalist, their daily routine, and 
their media organization. Interviews lasted an average of one hour. 

References
Cobb R, Ross, J, and Ross, MH (1976). Agenda building as a comparative political process. The 
American Political Science Review, 70(1): 126-138.
Gebreselassie E (2018) Who is Sahle-Work Zewde, Ethiopia's first female president? Al 

Page 17



Jazeera. Available at: https://www.aljazeera.com/news/2018/10/sahle-work-zewde-
ethiopia-female-president-181027134726828.html (Accessed 29 October 2018).
Goodman LA (1961) Snowball sampling. The Annals of Mathematical Statistics 32(1): 148-170.
Human Rights Watch (2014) “They Know Everything We Do”: Telecom and Internet 
surveillance in Ethiopia. New York: Human Rights Watch.
Len-Rios M, Hinnant A, Park S, Cameron GT, Frisby CM, and Lee Y (2009) Health news 
agenda building: Journalists’ perceptions of the role of public relations. J&MC quarterly, 86(2): 
315-331.
Skejerdal TS (2008) Self-censorship among news journalists in the Ethiopian state media. 
African Communication Research 1(2): 185-206.
World Bank (2016). Ethiopia economic overview. Available at:
http://www.worldbank.org/en/country/ethiopia/overview (Accessed 14 October 2017). 

Page 18



Id:  21275

Title:  The war between power, capital and body politics in cyberspace ---Taking the urban space 
history of Chinese electronic game as an example 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: JUAN LIU 
Email: ruc008(at) 163.com 
Country: CN (China) 
Affiliation: School of Journalism and Communication Renmin University of China 

Name: Yonghua Zhao 
Email: yonghuazhao(at) 126.com 
Country: CN (China) 
Affiliation: School of Journalism and Communication Renmin University of China 

Abstract:  In China, there has been a vast growing academic interest in cyberspace in recent years. 
There are various viewpoints that regard cyberspace as a virtual space and emphasize its 
commercial value. However, these ideas ignore the fact that the cyberspace is just a part of social-
cultural changes and Chinese modernity itself, which is full of politics between the body, capital 
and power. In Chinese modernity, cyberspace is a myth of modernity and a carrier of Chinese 
social-cultural implication. In these contexts, the cyber game space assumes an importance which 
has been rarely acknowledged or investigated by Chinese scholars and yet is central to our 
contemporary understanding of bio-politics and capital war inside it. This article is devoted to 
providing a brief introduction to these issues with an attempt to make the reader familiar with the 
main themes of this study.
By case studies, we intend to explain the sociology of power-body-capital politics in the rapidly 
growing cyberspace in China from the perspective of electric games. In what follows, we aim to 
reveal the real social changes caused by such complex politics and its mechanism. More 
specifically, we shall first examine the history of Chinese electric games and its status in the 
Chinese urban cultural space, offering an analysis of relationships between the electric games, body 
politics and power; and then we explore the significance of these power-body-capital politics for 
Chinese society and finally uncover the social-cultural mechanism inside these politics. 

Page 19



Id:  21480

Title:  Germany's Collective Memory Revisited: The German Troubled Past in Media and Civic 
Discourse 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Julia Traunspurger 
Email: julia.traunspurger(at) ifkw.lmu.de 
Country: DE (Germany) 
Affiliation: Ludwig-Maximilians-Universität Munich 

Name: Anke Fiedler 
Email: anke.fiedler(at) ifkw.lmu.de 
Country: DE (Germany) 
Affiliation: Ludwig-Maximilians-Universität Munich 

Abstract:  In this paper we seek to investigate the construction of Germany’s collective memory in 
civic and media discourse with a focus on the German troubled twentieth century past, i.e. National 
Socialism, Holocaust and WWII on the one hand, and the division of Germany, the emergence of 
the GDR out of the Soviet zone of occupation and the German reunification on the other hand. 
For a long time, the culture of remembrance in Germany has been perceived as a role model and, 
especially abroad, Germans were considered to have successfully worked through their past 
(Langenbacher, 2010). The media, in particular, have played a pivotal role in shaping the collective 
memory discourse (Dayan & Katz, 1996; Lang et al., 1993). However, we presume that the 
hegemonic discourses of Germany’s troubled pasts are increasingly being questioned and 
renegotiated due to on-going changes in the political landscape, demographic and generational 
shifts and, more importantly, the rapid transformation of media ecologies. The rise of right-wing 
parties in Europe, the number of eyewitnesses dwindling every year, and a pluralisation of 
perspectives in light of migration, Europeanization and globalization (Assmann, 2016) have 
considerably changed collective memory dynamics, just as the decline of the mass media’s 
hegemony through the rise of participatory media technologies.
In our paper, we ask how Germany’s troubled past is remembered today, both in the mass media 
and among the population as the “carrier” of communicative memory. Against the background of 
Foucault’s discourse theory (1972), we have analysed more than 100 published articles from both 
agenda-setting mainstream media and right-wing media by using a qualitative research design. 
Furthermore, we have conducted more than 20 focus group discussions and 50 in-depth interviews 
with both East and West Germans. The results show that the imperative to remember WWII and the
Holocaust is deeply rooted in the German society, although—at the same time—people are also 
tired of being constantly reminded of Germany’s past (the younger generations in particular) and 
wish a more diversified culture of remembrance. With regard to Holocaust remembrance, East 
Germans tend to prefer the former GDR’s commemorative culture comparing to today’s 
commemorative culture in reunified Germany. That said, the mainstream media still consider 
themselves as the chief “upholder” of today’s collective memory practices, while right-wing media 
are calling for a new commemorative culture and a coming to terms with the past. 

Page 20



Assmann, A. (2016). Das neue Unbehagen an der Erinnerungskultur: Eine Intervention (2nd 
edition). München: C.H. Beck.
Foucault, M. (1972). The archaeology of knowledge. Tavistock Publications.
Dayan, D., & Katz, E. (1996). Media events (3. print). Cambridge, Mass.: Harvard Univ. Press.
Lang, K., Lang, G. E., Kepplinger, H., & Ehmig, S. (1993). Collective memory and political 
generations: A survey of German journalists. Political Communication, 10(3), 211–229.
Langenbacher, E. (2010). Still the Unmasterable Past? The Impact of History and Memory in the 
Federal Republic of Germany. German Politics, 19(1), 24–40. 

Page 21



Id:  22094

Title:  Patriotism, lobbyism, show-off ... Framing import substitution in Russian media 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Anastasia Kazun 
Email: adkazun(at) hse.ru 
Country: RU (Russian Federation) 
Affiliation: National Research University Higher School of Economics 

Name: Oksana Dorofeeva 
Email: odorofeeva(at) hse.ru 
Country: RU (Russian Federation) 
Affiliation: National Research University Higher School of Economics 

Abstract:  The study analyzes the discussion on import substitution in the Russian press for the 
period from August 2014 to December 2016. The selection of news messages was carried out using 
the database of printed publications "Integrum". Based on the analysis of 269 articles published in 
the Rossiyskaya Gazeta, Novaya Gazeta, Komsomolskaya Pravda, and Kommersant, authors show 
that the discussion is determined by eight frames - anti-Western, patriotic, nostalgic, sentimental, 
human interests, consequences, selfish and showy. The patriotic frame and the consequences frame 
were most popular. The newspapers used different frames. The Rossiyskaya Gazeta loyal to the 
government constructs a predominantly positive image of import substitution through anti-Western 
and patriotic frames. While the opposition Novaya Gazeta often emphasizes the possible negative 
consequences of this economic policy, using the showy and sentimental frames. Komsomolskaya 
Pravda uses the widest range of frames, but the information is simplified to be more intelligible to 
the target audience. While Kommersant discuss import substitution at a more expert level, actively 
using the selfish frame and the consequences frame. Based on the conducted qualitative analysis of 
media, a list of key words that were used to determine the place of import substitution in the 
network agenda was formulated. An analysis of joint references to these words in the Russian press 
allow to single out three large clusters in a public discussion: the economic-political, patriotic-
selfish, and the cluster of protectionism. Based on the results of the study, it was concluded that the 
debate on import substitution combines both economic and political arguments. The media often 
resorts to ideological constructs to justify an attitude to import substitution. 

Page 22



Id:  22392

Title:  Half a Truth Is Often a Great Lie. How the Political and Economical Elites and the Public 
Shape the Messages in the Romanian Media System 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Andreea Alina Mogoș 
Email: mogos(at) fspac.ro 
Country: RO (Romania) 
Affiliation: Babe'-Bolyai University 

Name: Radu Mihai Meza 
Email: meza(at) fspac.ro 
Country: RO (Romania) 
Affiliation: Babe'-Bolyai University 

Name: Hanna Orsolya Vincze 
Email: vincze.orsolya(at) fspac.ro 
Country: RO (Romania) 
Affiliation: Babe'-Bolyai University 

Abstract:  The current paper is based on Siebert, Peterson, and Schramm’s widely circulated idea 
in Four theories of the press (1956) that “the press always takes on the form and coloration of the 
social and political structures within which it operates”. Post communist Romanian media system 
reflects the transition society and the political struggle over the almost last three decades, after the 
collapse of dictatorship in December 1989.
During the early ‘90s, Romanian society was in search for its own media and Romanian media was 
in search for a society (Gross, 1999:83) Freedom of expression combined with the need/demand for 
information, lead to an explosion of the print media in terms of variety and circulation, but only few
products proved themselves to be competitive, therefore most of these publications soon 
disappeared. After mid ‘90s, important commercial actors entered into the TV landscape, thus 
opening a new era in the televisual political communication. The first wave consisted in generalist 
TV channels, but at the beginning of the the 21st century, a disproportionate number of 24h news 
TV channels owned by political or economic Romanian elites, started to emerge (Realitatea TV and
B1 TV in 2001, N24 in 2004, Antena 3 in 2005, Digi24 in 2010, RTV in 2011). Several of these 
news channels constantly display/ed partisanship (before and during electoral campaigns, before 
referendums, during protests) and have been increasingly transformed into political propaganda 
tools, particularly in election years (World Press Freedom Index, 2018). But the role of the 
traditional media such as news TV channels should be discussed in conjunction with the growing 
influence of the new media and social media, because the political communication is now shaped by
a hybrid media system (Chadwick, 2013). As the author states, interaction among older and newer 
media logic (technologies, genres, norms, behaviors, organizational forms) shape the power 
relations among political actors, media, and public: “Power in the hybrid media system is exercised 
by those who are successfully able to create, tap, or steer information flows in ways that suit their 

Page 23



goals and in ways that modify, enable, or disable others’ agency, across and between a range of 
older and newer media settings” (2013:207)
The paper aims to analyse the Romanian media system and how it affects the political 
communication by using the hybrid media paradigm. The longitudinal analysis focuses on TV 
channels ownership and its transparency, the media institution positioning before or during major 
events (elections, referendums, massive protests) and how the traditional media logic change/adapt 
to the new media practices, focusing on five main dimensions of analysis: the use of technologies, 
genres and formats, sanctions applied by the national media regulatory body (CNA), displayed 
behaviors/partisanship and organizational forms.  The paper also discusses the  Romanian media 
system’s  peculiarities using the framework of the three models proposed by Hallin and Mancini 
(2004): the Mediterranean or polarized pluralist model, the north/central European or Democratic 
corporatist model and the North Atlantic or Liberal model. 

Page 24



Id:  22407

Title:  Propaganda: digitized' News agenda in Twitter discussions in the Russian competative 
authoritarianism 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Daria Dergacheva 
Email: dergacheva(at) yahoo.com 
Country: ES (Spain) 
Affiliation: Autonomous University of Barcelona, Department of Journalism and Communication 
Sciences, PhD student 

Abstract:  Countries with competitive authoritarianism are the most common among the 
autocracies of the world,  more so than military dictatorships, monarchies or single party regimes 
(Magaloni: 2010 p. 751).  Russia has long been sited as one of the examples of a competitive 
authoritarianism regimes (Levitsky, Way: 2002; Hale: 2010;  Petrov, Lipman & Hale: 2013; 
Schedler: 2013; Golosov: 2015; Gelman:  2014; Sakwa: 2017, Robinson & Miln: 2017) , and the 
list of such countries is increasing every year.  For some researches, now even EU member states 
Hungary and Poland are close to fitting into this definition (Bustikova and Guasti: 2017; Mechkova,
Lührmann, Lindberg: 2017 ).  However, we know little about whether and how these regimes work 
with the new online environments,  including social media.    

The proposed research explores the ways current news agenda is constructed in media and 
discussed in  social networks and what are the mechanisms of power behind it in the case of 
Russian competitive authoritarianism. The main objective of the study is to explore the use of 
online media and social networks, in particular – Twitter  in the competitive authoritarianism 
country such as Russia around the current media agenda in the country. 

In this analysis, I am  collecting  data from Twitter for the period of 14 days on the topics defined as
the most important news agenda in the traditional media in Russia for the days of collection.  I 
further develop an exhaustive list of keywords and key phrases that capture Twitter discussions 
related to the sample news stories. The most relevant keywords or phrases, which brought the most 
search frequency, were used for collecting the Twitter datasets withing a 14-days window. They 
included all public Twitter messages with the keywords and hashtags from a sample of news stories,
.  An online application Netlytic  was used for the data collection, text and social network analysis 
(Gruzd, 2016)
Once the datasets were collected,  I used a Netlytic online application for  to build name and chain 
networks with this Twitter data.  A  Twitter actor, or name, network shows us who is interacting 
with who in relation to a particular hashtag or search term (Graham & Ackland: 2016).  
The research has a potential to discover what kind of communication networks were build around 
specific news topics,  where the discussions originated and how the information was spread on 
Twitter in the country with competitive authoritarian regime such as Russia. 

Selected Bibliography:

Page 25



Gelman, Vladimir. 2014. The Rise and Decline of Electoral Authoritarianism in Russia. 
Demokratizatsiya. The Journal of Post-Soviet Democratization. January 2014. # 22(4) pp. 503 – 
522
Graham Timothy & Ackland Robert (2016). Guide to the SocialMediaLab package in R. Virtual 
Observatory for the Study of Online Networks
Levitsky  Steven and Way Lucan A. (2012) The rise of Competitive Authoritarianism. Journal of 
Democracy Volume 13, Number 2 April 2002
Sakwa Richard. 2017. Russia Against the Rest. The Post-Cold War Crisis of the World Order.  
Cambridge University Press. 2017.
Schedler Andreas (2013). The Politics of Uncertainty. Sustaining and Subverting Electoral 
Authoritarianism. Oxford University Press.  2013 

Page 26



Id:  22436

Title:  Inter-Influences in the Cuban journalistic culture in the current context of the political-
professional debates on the (des) regulation of the media system 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Dasniel Olivera Pérez 
Email: dasnieloliveraperez(at) gmail.com 
Country: MX (Mexico) 
Affiliation: Universidad Iberoamericana, Universidad de La Habana 

Name: Darío Salinas Figueredo 
Email: dariosalinasfigueredo(at) gmail.com 
Country: MX (Mexico) 
Affiliation: Universidad Iberoamericana 

Name: Jennifer Veliz 
Email: jenifer.veliz(at) fcom.uh.cu 
Country: CU (Cuba) 
Affiliation: Universidad de La Habana 

Name: Martín Oller 
Email: martin.olleralonso(at) gmail.com 
Country: CU (Cuba) 
Affiliation: Universidad de La Habana 

Abstract:  Studies on journalistic cultures at the international level usually use as an indicator the 
influences (internal and external) in the journalistic work that are perceived by these professionals, 
through the use of the questionnaire as the main research technique.
In this paper we contrast the perception of the influences on professional performance with the 
political-professional debate on the regulation of the media, through the analysis of content to 
journalistic articles, reports, presentations, conferences, panels, interviews, scientific articles , books
and thesis.
For this, the Cuban context is analyzed, where the fundamental contradictory knot through which 
the journalistic culture takes shape is on the one hand due to the systematic aggressions of the US 
government against Cuba, which have the media as a center; and on the other, from the accumulated
institutional and political distortions that have cemented the country's media culture, distancing the 
communicative social practice from the emancipatory principles of the Cuban anti-capitalist project.
In Cuba during the last five years a growing and unprecedented professional debate has developed 
over the being and the duty to be of the media system. In this, a remarkable diversity of 
professional, intellectual and political voices has participated; provided an analytical framework to 
account for the characteristics of the professional culture of journalists and their most influential 
factors.
It has been corroborated from this debate and from the perceptions shared by the community of 
journalists in the country that the main influences in the journalistic work in Cuba are the sources of

Page 27



information, the political-governmental regulation of the media, the editorial policies and routines 
of each media. 
The qualitative content analysis of the political and professional discourse contained in more than a 
hundred publications, which as a whole constitute the discourse on the media, is used as a 
technique. This is analyzed taking into account 15 indicators, of which the relative ones to the legal 
regulation and the political direction of the means referred to the intervention dimension of the state
are exposed. This result is contrasted with the influence on the professional performance perceived 
by 60 journalists interviewed, which belong to different types of media (official and unofficial, 
social and public-state, print, digital and audiovisual) from all regions of the country (west, center 
and east).
In general, the professional culture of Cuban journalism accounts for objectual and perceptual 
transformations enabled and constrained, at the same time, by the forms of state regulation, 
ideology, the path of the US political conflict against Cuba and the global context of changes in the 
socio-technological systems of information and communication. 

Page 28



Id:  22468

Title:  'Let's Check it Seriously': Exploring the Localization of Fact-Checking Practice in 
Authoritarian China 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Yusi Liu 
Email: liuyusi(at) zju.edu.cn 
Country: CN (China) 
Affiliation: Zhejiang University 

Name: Ruiming Zhou 
Email: zhouruiming(at) zju.edu.cn 
Country: CN (China) 
Affiliation: Zhejiang University 

Abstract:  In a so-called “post-truth era”, fact-checking acts as an ideal of news genre all over the 
world.  However, fact-checking in China could not be taken into practice as well as exemplars in 
the western world overnight.  It has to confront and adapt for tensions among political, economic 
and user forces in new technological circumstances.  This study explores how fact-checking is 
practiced in authoritarian China.  Supported by Tencent, a popular and renowned online portal, Fact
Check implements in China recently.  To explore the participatory practice of fact-checking in 
China, the authors conduct a case study on Fact Check mainly by combining quantitative and 
qualitative text analysis of its articles, as well as an in-depth interview with the practitioners and 
participants operating this project.  
      Based on content analysis of Fact Check (articles in 2017/2018), a news blog both on private-
owned web portal Tencent and on private-owned social-media platform WeChat, this article finds 
that fact-checking in China is localized mainly as ‘rumor destroyer’, ‘scientific knowledge 
disseminator’ and ‘national image builder/protector’, instead of “political-speech inspector” in 
democratic system.  Results suggest that fact-checking in China is practiced in an improvised and 
localized way, as journalistic professionalism is constructed in the past decade.
      As a professional and innovative news genre, fact-checking is applied to advancing democratic 
culture with difficulty and utilized to participate authoritarian governance in a Party-state.  
However, this study concludes fact-checking in China is well deployed to stimulate discussion on 
facts and opinion, elevate Internet literacy and enhance public communication.  This study also 
concludes that non-institutional market-oriented organizations may be potential crucial roles and 
driving forces to do good journalism in an authoritarian regime.  
      Opposing with the idea in the western countries of viewing fact-checking as a power-monitoring
tool, the analyzing result shows that fact-checking in China was recontextualized as alternative 
discursive resource and practice strategy to help the media outlet survive in the Party-controlled 
media environment.  Specifically, the practitioners compromise through blurring and shifting the 
focus of fact-checking statements of politicians.  Instead, they preform urgent concern of rumors 
from everyday life rather than political life.  This decision on what was worth checking represents a 
complicated landscape, which is shaped by risk assessment on media regulation and call-answering 

Page 29



on participatory culture online.  As a consequence, the authors discuss this recontextualization of 
fact-checking and its influence on public life in China.  
Keywords: fact-checking, localization, non-institutional organization, authoritarian regime 

Page 30



Id:  22512

Title:  Fake news across the Taiwan Strait in the post-Cold War era: the coverage of China's 
Military Operation around Taiwan by Taiwan News Media 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Lihyun Lin 
Email: lihyunlin3(at) gmail.com 
Country: TW (Taiwan) 
Affiliation: National Taiwan University 

Abstract:  In the authoritarian past, Taiwan government used Cold War to justify its authoritarian 
rule and to curb the spread of the Chinese Communist propaganda. After the cold war, Taiwan was 
liberalized.  Yet China has continued to claim Taiwan as a part of China; its People’s Liberalization 
Army (PLA) of China was said to have initiated digital warfare by spreading fake news via official 
and unofficial channels, including social media. 

China’s Military Exercise around Taiwan in the end of 2017 was a critical case. At first, the 
social media (weibo) accounts of China’s military media released pictures that PLA’s  bomber was 
flying over central Taiwan. The messages were then disseminated in Taiwan’s social media.  
Taiwan’s commercial media, in turn, followed the discussions, even using the photos and videos 
made by PLA, without checking their validity, though the Military of Defence has declared that the 
photos were fabricated. 

This paper analyses Taiwan media’s representations of the PLA’s military operation in 
Taiwan. The paper adopts Shoemaker and Reese’s  Hierarchy of Influence Model to examine the 
external (institutional) and internal (organizational) factors that influence news production.  This 
paper further adds the factor of  foreign countries  to the external levels of the model. 

According to the analysis, at the external (institutional) level, after the deregulation in the 
1990s, Taiwanese media have been in tough competition. To survive in the digital market, they 
produce instant articles and tend to adopt materials in social media. Thus, Taiwan’s media 
environment has been vulnerable to fake news. Externally, after Chinese President Xi Jinping came 
to power in 2012, the PLA has intensified digital warfare towards Taiwan, including this “military 
operation.” 

At the organizational level, commercial news media did not check the validity of the photos;
yet their representations differed slightly, according to their editorial policies, The popular news 
website, the Apply Daily dramatized the PLA’s military operation as a hyper-real film, by making 
animations and creating composite photos in which the leaders of Taiwan and China confronted 
each other. The pro-China news groups, whose owner run business in China, was ‘voice of the 
PLA’, delivered not only the power of the PLA, but also its will to “liberate Taiwan by force” by 
2020.  By contrast, the pro-Taiwan independence newspaper presented Taiwan’s ability to defend 
itself.

In conclusion, in the Post-Cold war era, the production of fake news  in Taiwan was caused 
by external and internal factors. Externally, China has used different channels to deliver its 
propagandas. Taiwan’s commercial and polarized media environment has intensified the impacts of 
fake news. Internally, different media represent the military exercise based on their editorial policy, 
but not on checking facts. 

Page 31



Id:  22763

Title:  PLATFORMISATION EFFECTS OF GLOBAL DIGITAL INTERMEDIARIES ON 
BALTIC DIGITAL-BORN NEWSROOMS 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Dzina Donauskaite 
Email: dzina.donauskaite(at) gmail.com 
Country: LT (Lithuania) 
Affiliation: Vilnius University 

Abstract:  Over the past 15 years the Baltic countries (Lithuania, Latvia and Estonia) have 
experienced a rapid growth of digital-born newsrooms. Two Estonian-owned media companies 
'Ekspress Grupp' and 'Eesti Media' compete by owning topmost popular digital-born internet dailies 
in each of the Baltic countries. High popularity of digital-born news media is the phenomenon 
common for media systems of post-soviet countries.

Amidst journalism business growth on the internet and the reported profits, the local media 
companies in the Baltics remain unsure about their future and the future of journalism. One of the 
main reasons for concern is that the two most popular global online platforms – 'Facebook' and 
'Google' – have substantially affected infrastructure of journalism production. Changes in audience's
news consumption patterns have been well observed and documented, not so obvious yet are 
platformisation effects of the global players on local digital media newsrooms in small Baltic media
markets that almost at their infancy faced unprecedented competition over scarce local resources 
with powerful and well-established global media tycoons.

Platformisation 'entails the extension of social media platforms into the rest of the web' (Helmond, 
2015). In  local media systems, platformisation affects infrastructural and economic models of 
newsrooms by making them more compatible with logics of global platforms.

In this paper the global online platforms of 'Facebook' and 'Google' are referred to as global digital 
intermediaries. The term emphasizes the role of large globally operating technology platforms in 
distributing news to audience (Kleis Nielsen & Ganter, 2018), while local intermediaries (local 
media news organizations, including the digital-born ones) perform a more complex role. 
According to the theory of mass communication, intermediaries are cultural institutions whose role 
is to process large quantities of information collected for specific reasons at the public interest to 
receive accurate information on everyday matters in a timely manner.

While direct access to news through local intermediaries remains significant in the Baltics, yet 
increasing number of audience get exposed to news through search or 'Facebook'. The global digital
intermediaries increasingly tend to amass audience around the content which is produced by local 
digital-born intermediaries. This makes platformisation effects - i.e. effects of economic and 
infrastructural extensions of global platforms to local media organisations - possible.

Page 32



This paper is dedicated to study those effects. Insights on platformisation in Baltic media 
newsrooms that are provided in this paper are based on empirical evidence (qualitative interviews) 
with editors in chief, social media editors, CEOs and journalists in all three Baltic countries. 
Questions of effects on funding model of Baltic digital-born journalism, strategies of content 
distribution, process of editorial decision-making and even hiring requirements of journalists and 
other staff are addressed. In total 11 representatives of digital-born news media outlets were 
interviewed for this paper: 6 representatives from 'Ekspress Grupp' (most popular 'Delfi' portals in 
the Baltics) – 4 CEO’s and 2 editors - 1 representative (CEO) of Eesti Media,  4 representatives of 
digital-born startups in the Baltics (Edasi, Murileht, Re: Baltica, Nanook). 

Page 33



Id:  22817

Title:  The paradoxes of change: Communicative practices of successful entrepreneurs in the 
private sector in Cuba 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Mabel Machado López 
Email: M.Machado-Lopez(at) lboro.ac.uk 
Country: GB (United Kingdom) 
Affiliation: Loughborough University 

Abstract:  As a new social group of private entrepreneurs expands in Cuba with the transformation 
of the island´s model of socialism, numerous contradictions are becoming visible in the social 
landscape. This paper suggests that the communication practices of owners of high-end private 
restaurants (paladares) in Havana are among the factors contributing to render visible existing social
inequalities and political paradoxes in the communist-ruled country. 
Since the reformation of Cuba´s political, economic and social system known as “the update” 
kicked off in 2008, the government have issued around 200 types of licences for the private sector, 
benefiting, in particular, those ventures operating in the tourism industry. Although the private 
sector deals with the uncertainties and policy inconsistencies derived from this period of transition, 
the urgent need for good-quality services in the tourism sector has enabled entrepreneurs running 
successful paladares to rapidly convert their businesses into bars, clubs and other more complex 
types of business. By doing this, the entrepreneurs not only have crossed the boundaries set by the 
government for the intervention of the private sector in the society but have legitimised themselves 
as cultural mediators at a local level, taking on a role that has been almost exclusive of the state 
institutions in the history of the Cuban revolution. 
This research draws on the studies on communication ecologies and polymedia in poor and 
developing countries and on the literature on transition economies (particularly in the post-socialist 
space) to discuss the specificities of the communicative assemblages (D. Slater, 2013) resultant 
from the intervention of owners of high-end paladares in the Cuban context. The concept of 
communicative assemblages is used here to underline the flexible, unpredictable, unstable and 
sometimes contradictory character of the entrepreneur´s communicative practices. In this sense, this
paper advances the analysis on the uses of mobile media among a population affected by a very low
rate of internet penetration that has been proposed by authors such as A. Pertierra (2009, 2012). 
Bourdieu’s notions of social and symbolic capital are key for understanding how these 
entrepreneurs participate in the modelling of new social subjectivities and patterns of consumption 
which tend to be disconnected from the ideals of the Cuban socialism. 
This qualitative, exploratory approach to entrepreneurs´ communicative ecologies primarily draws 
on semi-structured interviews to owners of high-end paladares in Havana. A content analysis of the 
businesses´ websites and social media profiles was used here as a complementary method. Through 
the analysis of the data collected the study concludes that entrepreneur´s communicative 
assemblages are articulated around small circles of influence and personal networks from which the 
average working-class Cuban is excluded. The study indicates that difficulties for accessing the 
internet force the entrepreneurs to rely primarily on mobile media and on word of mouth to promote
their businesses. This paper suggests that the discretional use of mediated communication by the 

Page 34



participants in this study reflects their desire to take distance from the state institutions and other 
less successful entrepreneurs. 

Page 35



Id:  22981

Title:  Celebrity politics' elements in contemporary Russia 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Anastasia Grusha 
Email: anastasia_grusha(at) mail.ru 
Country: RU (Russian Federation) 
Affiliation: Faculty of Journalism, Lomonosov Moscow State University 

Abstract:  On one hand, in recent decades, seeking political support from celebrities in the form of 
endorsements has emerged as a popular strategy. Considering the importance of celebrity-oriented 
entertainment media, political parties and candidates have worked hard to obtain support from 
media savvy personalities such as entertainment-industry celebrities, spin-doctors, and famous 
journalists to attract undecided voters in modern democracies (Perloff, 2013; Van Zoonen, 2005). 
On other hand, the politicians often accepts the style of popular culture representatives to promote 
themselves in politics.  Studies in celebritization of politics as a trend in political communication  in
Western countries are well developed (Wheeler: 2013, Street, 2004 and 2011, Stayner: 2013 to 
quote some). The extension of this phenomena to the  rest of the world is not studied really much. 
This research is focused on the penetration of celebritization if politics - among the other  recent 
trends in political communication - into Russian politics and media on different levels: from all-
national poltical events (for example, presidential elections-2018 with “Putin’s Team” or Ksenya 
Sobchak participation in this and not only campaign) to regional and local (in Krasnogorsk city in 
Moscow Region  Jeff Monsoon, an arm-wrestler, ex American citizen, was a candidate to local 
parliament). It’s an attempt of a qualitative study aimed  at exploration of national features, formats 
and perspectives of this global trend in Russia during the latest elections, other political campaigns 
and routine periods in 2018/2019. Celebrity endorsement in the present political context and 
politicians’ behaviour in the era of mediated politics within national political culture is included into
research program.To put it all into existing theoretical frameworks is a challenge of the research: 
how universal are those trends for non-Western political field or they are applicable to the Western 
societies only; are Street's types of celebrity (celebrity politicians and political celebrities) valid for 
Russia or not; what are theirs communicative strategies; what is the media role in this process. 

Page 36



Id:  23463

Title:  Transparency of Media Ownership and Editorial Autonomy as Corporate Social 
Responsibility in the Media Industry 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Ainars Dimants 
Email: dimants(at) latnet.lv 
Country: LV (Latvia) 
Affiliation: Turiba University; Institute of Philosophy and Sociology, University of Latvia 

Abstract:  With an increased impact of mass media on other sub-systems of society – political, 
economic, legal and socially cultural – and dependency of socialization of an individual on the 
information in mass media, the subject of transparency of media becomes more important, 
especially in transitional societies with so called oligarchs but also in regard to regulation of media 
concentration. Considering that media business is not possible without the implementation of social 
functions of journalism and the credibility is the main value of the media, it is necessary to apply 
higher demands regarding transparency of property in this industry – the identity and ownership of 
the media. However, in Latvia the above-mentioned demands have not become effective neither in 
legislation, nor, what is more important, in practice. In fact, the beneficial owners can remain 
anonymous. Therefore, by demanding transparency from other parties of the socially political 
process the media itself loses credibility. The law requires and achieves the publicity of the 
sponsors of political parties. In return, essential information regarding media powers that 
significantly influence the process of decision making is unavailable to the society, even though 
these powers might have even a greater impact on the process of decision-making of society.
At the same time, the transparency of production process becomes an essential part of Corporate 
Social Responsibility (CSR) as a comprehensive but voluntary objective in the core business 
activity of media enterprises (cf. Chandler, D. (2017), 6–8; Kotler, P., Lee, N. (2005), 208–210; 
Weder, F., Karmasin, M. (2009), 326–327, 334–336; Altmeppen, K.-D. (2011), 259, 264–265; 
Karmasin, M., Bichler, K. (2017), 142–143).
In this paper the author is also advancing his analysis of the state of editorial autonomy as practiced 
by the contemporary newspapers in Latvia. The thesis of the author is that the editorial autonomy is 
a precondition for journalistic quality, which can also be stated as a goal of socially responsible 
business practice (one of the corporate social incentives) in the media entrepreneurship. References 
are made to the laws in Latvia which govern editorial independence as maintained in the relations 
with the founders or business managers of the newspaper or other general ownership interests. In 
presenting his arguments the author refers to the functional structural system-theory of Niklas 
Luhmann (1996) and the principles and real practice of CSR.
The concluding remark is that both, editorial autonomy as well the transparency of media 
ownership, significantly raise the credibility of media brands and media products, and maintain the 
integrity of journalism which, in the medium and long term, is the chief and most durable asset of 
any media enterprise which represents a modern journalistic culture. 

Page 37



Id:  23507

Title:  Nothing new on the Eastern front. The marginalisation of East Germany in the national 
German news coverage, and what it could contribute to the rise of the populist right 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Antje Glück 
Email: A.Glueck(at) tees.ac.uk 
Country: GB (United Kingdom) 
Affiliation: Teesside University 

Abstract:  When the Berlin wall opened suddenly in November 1989, the citizens of the former 
German Democratic Republic (GDR) who had struggled for a democratic change were filled with 
joy and hope; many expecting their liberal-democratic aspirations to turn into materialistic reality. 
However, after the subsequent reunification in 1990 the now named ‘East Germans’ (colloquially 
‘Ossis’) had a rough awakening to mass unemployment and capitalism. Besides being materially 
disprivileged and with little access to elite positions taking over mostly by West Germans (only 4 %
of elite positions are occupied by East Germans today), East Germans found themselves voiceless. 
Despite unity had taken place on the political level, it remained an unfulfilled promise in terms of 
the national public sphere, which largely displayed the dominance ideology of West German elites. 
In consequence, East Germans became increasingly marginalized in the now ‘all-German’ public 
discourse. The reunification became discursively fiction.

The marginalization of East Germany in the German media public sphere has been documented 
since the reunification in 1990 (Früh et al. 1999, Abhe 2009, Ruhrmann 2016). The national 
hegemonic German mass media outlets played an important role in this process of exclusion and in 
shaping a rather negative image of East Germany, perpetuating Cold War ideologies in a different 
manner. With an ownership structure dominated by West Germans and with West German elites 
continuing to occupy most senior positions in East German media outlets, the stories of East 
Germany became told from a largely West German perspective. 

The neglect of East Germany and East German citizens together with a largely devaluing and at 
times misinformed representation of their different historical past showed up recently in labels such 
as ‘colonialism’ (Richter 2017) or ‘German-German racism’. This negative image reached a new 
peak in 2017 with the upsurge of populist right-wing movements, such as the political party AfD 
(Alternative for Germany) and the Saxony-centred Pegida especially in Germany’s East. Media 
discourses remained often limited to (West German) experts struggling to explain the popularity of 
right-wing populist movements among East Germans, speaking ABOUT the EAST without actually
speaking TO East Germans, who remained largely voiceless. 

A Critical Discourse Analysis (Foucault) will be deployed in order to analyse a text corpus 
consisting of around 50 news items which appeared at the time around the parliamentary elections 
2017 in major news outlets, such as ARD, Spiegel Online, Zeit etc. It analyses how meaning is 
created through language and symbols and how this interlinks with power and power relationships. 

Page 38



This coincides with the rise of populism in East Germany through the elections, so that a distinction
is made if the general news discourse changes towards a more inclusive forum. 

As a pilot study this research project aims to deliver an important contribution to understanding the 
dynamics of media coverage, identity and populism. The study maps the actual field of recent news 
media coverage about a disadvantaged and historically different region, subjective feelings of 
exclusion, and the rise of populist movements as potentially alternative forms of articulations in 
democratic societies. 

Page 39



Id:  23602

Title:  Caminando la memoria para la re-existencia del pueblo Indígena Korebajü 

Session Type:  Individual submission 

Authors:  
Name: Walter Exneider Reina Parra 
Email: areina23(at) hotmail.com 
Country: CO (Colombia) 
Affiliation: Docente investigador Universidad Minuto de Dios - UNIMINUTO 

Name: Rigoberto Solano Salinas 
Email: rigosolanosalinas(at) gmail.com 
Country: CO (Colombia) 
Affiliation: Docente investigador Universidad Minuto de Dios - UNIMINUTO 

Abstract:  La investigación que se busca presentar en el Congreso IAMCR-2019 para el grupo de 
trabajo Comunicación post-socialista y post-autoritaria surge desde los afectos, la cercanía con el 
territorio, la herencia campesina y las trayectorias de un grupo de personas étnica, epistémica, 
cultural e históricamente diferenciadas, a las que la Gran Dueña de la Vida, la Madre Tierra, Ché já 
y los sabedores ancestrales terrenales y espirituales reunieron con el fin de aportar desde sus 
diversidades en la (re) construcción de las narrativas de la familia Bolaños-Piranga, que en nuestro 
sentir es una forma de “regresar al origen”, como se traduciría la palabra memoria en lengua 
Korebajü , sobre la resistencia y re-existencia de un pueblo originario que ha sido agobiado por la 
violencia derivada del conflicto armado interno colombiano, un grupo étnico cuyos territorios 
ancestrales son dibujados por las cuencas de los ríos Orteguaza, Pescado, Peneya, Caquetá y 
Putumayo.

Esta investigación busca responder a la pregunta: ¿Cómo las narrativas de la familia Bolaños-
Piranga contribuyen a la construcción de memoria sobre la resistencia y re-existencia del pueblo 
Korebajü? 

En el caso particular de los Korebajü, los cambios sociales y territoriales que han vivido se deben, 
principalmente, a la influencia de los distintos grupos armados que operan en Colombia, a factores 
y actores relacionados que hacen carrera en la puja por los recursos naturales y económicos que 
provee la región. Estos y otros fenómenos impactaron sustancialmente en la cotidianidad del 
pueblo, algo que generó un ambiente de miedo e incertidumbre a raíz de los hostigamientos, 
asesinatos selectivos, desplazamientos, amenazas y el desarraigo de su territorio y su cultura. 
Este pueblo se encuentra entre las principales víctimas del conflicto armado interno colombiano, 
especialmente, desde la década de los ochenta, cuando varios de sus líderes políticos y espirituales, 
doce aproximadamente, fueron asesinados a manos de las FARC, hecho que afectó de manera 
significativa su proceso organizativo, de construcción de autonomía y de lucha por sus derechos. 

Casi treinta años después de estos casos de violencia y de la fractura organizativa, el Resguardo San
Luis, de la mano de la familia Bolaños-Piranga, se ha trazado un modesto, pero, en nuestro 
concepto, fundamental propósito de volver de manera pacífica y segura al origen de la resistencia y 

Page 40



la re-existencia de la "Gente de la Tierra" desde las narrativas biográficas, un proceso que está 
acompañado del saber, la cosmovisión, la espiritualidad, la medicina ancestral y ceremonias 
tradicionales Korebajü como escenarios de comunicación y construcción de nuevos sentidos para 
reinventarse la vida colectiva. 

Page 41


