
 

IAMCR – International Association for Media and Communication Research  
AIECS – Asociación Internacional de Estudios en Comunicación Social 

AIERI – Association Internationale des Études et Recherches sur l’Information et la Communication 
https://iamcr.org | https://beijing2022.iamcr.org | info@iamcr.org  

 
 
 

 
History Section 

 
Abstracts of papers accepted for presentation in the Online Conference Papers of the 

International Association for Media and Communication Research1  
 

IAMCR 
 
 
 

beijing2022.iamcr.org  
July 2022 

 
 
 
 
 
 

Report any problems with this document to support2022@iamcr.org  
 

Version: 14/04/22 

 

1 These are the abstracts of the papers accepted by the IAMCR section or working group named above for 

presentation in the Online Conference Papers component of the 2022 annual conference. This publication will be 
updated prior to the conference to include the papers that are actually included in the final programme. To be 
included in the programme, authors must submit their paper by 7 June 2022 and register for the conference.  

 
 
 

 

mailto:support2022@iamcr.org


 

Page 2 

Table of Contents 

THE LEBANON, 1886: END OF RACE IN LONDON .................................................. 4 

When Data Became Big: Business Hyperbole, Intellectual Straw Fires, and the Rise of 
an Obsolete Keyword .................................................................................................. 5 

Shaping a post–Soviet ‘Russian World’: A study on Russia’s communication strategy in 
the Baltic States. .......................................................................................................... 6 

Ship, House, Printing Machine: An Analysis of the Intercultural Communication of 
Western Missions in Late Qing Dynasty through the Theoretical Perspective of Actor 
Network Theory ........................................................................................................... 7 

An Australian war correspondent’s understanding of China during the Second World 
War .............................................................................................................................. 9 

Anti-poverty activism in the 19th century: An analysis of Marx’s journalism in 1842-1843 
with Rheinische Zeitung............................................................................................. 10 

Media training in Kenya: A triple decade of exponential growth ................................. 10 

Practices of Archiveology and the Cinematic Rewriting of Portuguese Colonial History12 

The Evolution of Chinese Character Input Method: The Entrance into the Computer 
World ......................................................................................................................... 12 

The Hebrew Press in Palestine Before WW I and the Resistance to German Soft Power 
Activities .................................................................................................................... 14 

“TV Guide” magazine: the history behind the inspiration of “Intervalo” magazine ...... 15 

Seis etapas en la vida empresarial de la familia Azcárraga en los medios mexicanos 
(1930-2022) ............................................................................................................... 16 

Why Tree Planting is Typical: Mobilization and Environmental Discourse Changes of 
"National Voluntary Tree Planting Campaign" in the 40 Year ..................................... 17 

the Image of “New Chinese Regime” under the Perspective of British Mainstream Press: 
An Investigation Based on The Times (1948-1949) ................................................... 19 

“Selfish” globalization? -- A study on the Framework and Context Construction of 
Solidarity in The Reporting of the Iraqi Revolution ..................................................... 21 

EVOLUTION OF ONLINE NEWS FORM: A CASE STUDY OF HINDUSTAN TIMES 
FROM 1995 TO 2017. ANALYSING THE PARAMETERS THAT DETERMINE THE 
CONTENT FORMATS ONLINE ................................................................................. 22 

Tensions between Diluting and Maintaining a Sense of Place: Focus on NHK’s Nagoya 
Children’s Broadcasting Drama Troupe (1948-1977)................................................. 23 

The Emergence of a Caribbean Radio News Model: The role of pioneer journalism in 
shaping radio news in the English-speaking Caribbean. ........................................... 24 

Media Remains in East Asia: Radio Pagoda built by NHK......................................... 25 

Confronting the Terror of White Rule: Plácido’s Poetry and Legacy in Mid-Nineteenth-
Century Cuba ............................................................................................................ 27 

MPS overview - Media and the Dissemination of Fear .............................................. 28 



 

Page 3 

MPS Paper - Researching Media and Fear—Diachronic, Intermedia, and Transcultural 
Perspectives .............................................................................................................. 29 

The Birth of Private Order: History of Multi-stakeholder Thought in Western Internet 
Governance ............................................................................................................... 29 

Análisis de la cobertura mediática sobre el gas radón en España en los últimos 25 años
 .................................................................................................................................. 30 

MPS - Paper - Of ‘fearbola’ and ‘infodemics’: The role of media and fear during 
(pandemic) public health threats ................................................................................ 32 

MPS Paper - Horrors from yesterday – Using history and memory to disseminate fear in 
populist communication today ................................................................................... 32 

MPS Paper - Fear as a propaganda weapon. Media Disinformation and Mobilization in 
Portugal during the Spanish Civil War ....................................................................... 33 

MPS Paper - Politics of Fear, the Internet and the Arab Uprisings ............................ 34 

1919: a crossroad year in Portuguese political challenges and how the press portrayed 
elements of change and continuity ............................................................................ 35 

What’s in a Name: The Role played by Online Caste Sabhas in Identity-construction 
and its Articulation amongst Upper Caste Bhumihars Today ..................................... 36 

The Construction of Tibetan Identity in the English-language Press of 19th Century 
China ......................................................................................................................... 37 

Collective memory of the Russian emperor Peter the Great in news media and social 
media ......................................................................................................................... 38 

A study on the political ceremony in the report of “Martyrs Returning Home” in People's 
Daily........................................................................................................................... 39 

Echoes of "Bird's Nest Night": Memory Sharing and Interaction in Cyber Space —— 
Computational communication analysis based on the video of the 2008 Beijing Olympic 
opening ceremony and its bullet screens on Bilibili ................................................... 41 

From a single input method to a diversified "comprehensive input platform": media 
archaeology of Chinese pinyin input method ............................................................. 42 

Digital archives and libraries of historical periodicals: a conceptual approach ........... 44 

Radio Talk and Post-colonial Ghanaian women’s activism ........................................ 45 

History on the edge of espionage: creating the collective memory through sound and 
espionage in popular culture ...................................................................................... 46 

Dot and dash. Notes on wireless telegraphy in Colombia (1920-1932) ..................... 47 

 
  



 

Page 4 

THE LEBANON, 1886: END OF RACE IN LONDON 

Authors 
Prof. Gideon Kouts - PARIS 8 UNIVERSITY 

Abstract 
“…We have become used to the idea that the printed newspaper is undergoing crisis, but 

news publishing has survived a series of historic convulsions, from the first attempts to 

provide the diversity of freshness of content, and the regularity and frequency of 

publication, that are the defining characteristics of the ‘newspaper’, to the latest products 

of the electronic (and now the digital, GK) age” (Anthony Smith, The Newspaper , An 

International History, 1979). In a “One man press” (Schudson, 1978, Kouts, 1980), those 

“convulsions” are also personal…but they reflect societal and professional changes. 

1886 was a key year in the history of the Hebrew press. -the transition year from a weekly 

to daily frequency of publication. This is also the year in which, symbolically, some of the 

great founders of the weekly press, who did not know and did not want to move into the 

era of the daily press, passed away. In the spring of 1886, Yechiel Bril, editor of the 

Jerusalem-born weekly Ha-Levanon (the Lebanon), the first Hebrew journal published in 

Palestine, arrived at his fourth and final stop – London – following his newspaper’s 

meanderings around Europe. As a British citizen, he was hoping that he and his family 

would remain for a lengthy period and could renew the glory of the New Hebrew press of 

which he was one of the founders. However, the few months of publishing ten issues of the 

newspaper were also the last ones of Bril’s life. He was not just “one of the victims of 

Hebrew literature,” as stated in one of the eulogies about him. The tragedy of this forgotten 

key figure in the history of the Hebrew press and the Zionist enterprise is summed up in 

those months of struggle for the weekly’s material and spiritual existence. It is reflected in 

his tumultuous writing and choice of topics in the final issues of the Hebrew journal, which 

departed with its editor, leaving his family to continue the Yiddish newspaper he had also 

founded. Alienation and detachment from further modernization of the Hebrew press, new 

needs of the local and international Jewish community, changes in the political and social 

reality, and his stubborn struggle to instill norms that no one wanted anymore, led to their 

loss. The death of the Lebanon and its founder was also the end of a pioneering era in the 

history of the Hebrew press – that of the weeklies. At the age of fifty, Bril, who fought for 

the press and Jewish society, was a worn-out man who belonged to the past, leaving 

behind fans who believed he had missed out on the greatness destined for him, but mostly 

veteran haters he had acquired due to his style and struggles – despite the hope 

expressed by his loyal friend Rabbi Yechiel Michal Pines that they should look at “his 

intentions and not at his actions.” 

Submission ID 
74 



 

Page 5 

When Data Became Big: Business Hyperbole, Intellectual 

Straw Fires, and the Rise of an Obsolete Keyword 

Authors 
Prof. Christian Pentzold - Leipzig University 

Dr. Charlotte Knorr - Leipzig University 

Abstract 
Remember Big Data? Around 2010, journalists, IT professionals, and academics were 

enthralled by the idea that “Big Data” galore. In our paper, we unpack how the short-lived 

but momentous hype came about. Tracing the generation of “Big Data,” we reconstruct 

how business commentators and public intellectuals fueled the excitement around the 

concept during the past ten years. We ask: How did “Big Data” become of interest? Who 

helped to propagate the buzzword career and stir public expectations? What visions were 

ascribed to “Big Data’” and what kind of corollaries became associated with it? 

Background 

Although the term “Big Data” was once widespread, little is known about the efforts that 

went into animating and harnessing its semantics. Our study addresses this lack of 

knowledge about “Big Data” and its genealogy (Gehl, 2015). It contributes to efforts 

problematizing the myths, intentions, and politics undergirding taken-for-granted notions 

such as platforms, cyberspace, cloud, or internet. More than being a choice of words, the 

nomenclature with which we denote digitally networked services engenders tangible 

consequences for the configuration, accessibility, and control of contemporary societies. 

Arguably, the notion of “Big Data” too has implied such sociotechnical imaginary (Jasanoff, 

2015). 

Study 

Our analysis rests on a selection of influential publications that came out between 2010 

and 2015. Though the origins of the term remain murky (Lohr, 2013), the chosen 

timeframe captures “Big Data’s” heyday before it became superseded by other concepts 

like datafication. Our sample includes books shelved as public-interest that have 

popularized the expression and the ideas it represents (N=12). First published for English-

speaking audiences, some of them have also been translated like Mayer-Schönberger and 

Cukier’s eponymous book Big Data (2013) or Eric Schmidt’s The New Digital Age (2014). 

We employ methods from critical framing analysis to examine the argumentative patterns 

with which “Big Data” were made into a topic of political, technological, economic, as well 

as academic concern. 

Results 

Our analysis pivots on three aspects. First, we show how “Big Data” evangelists engaged 

in an aspirational discourse that juxtaposed different spatio-temporal zones. Hence, they 



 

Page 6 

extrapolated from places where large troves of data were already harnessed for some new 

purpose to potentially global transformations. In a sense, the daunting or auspicious data-

driven future was already there, but it was not evenly distributed. Second, we discuss how 

the proponents sought concretization for the abstract and unfathomable concept. Thus, 

they exploited geographical scales and natural analogs in order to overwhelm readers with 

a sense of vastness (Puschmann & Burgess, 2014). Third, we interrogate the two-sided 

framing of “Big Data” as either threat or promise that iterates common templates of utopian 

versus dystopian views on emerging technologies (Feenberg, 2002). We conclude by 

arguing that although the term has fallen out of use recently this might in fact not mean 

“Big Data” are obsolete but rather that they have become an integral part of today’s 

technological infrastructures. “Big Data,” so to say, matter most when they seem not to 

matter at all (Chun, 2016). 

Submission ID 
130 

Shaping a post–Soviet ‘Russian World’: A study on Russia’s 

communication strategy in the Baltic States. 

Authors 
Ms. Anzelika Smirnova - Ph.D. candidate, School of Journalism and Communication, 

Peking University 

Abstract 
Since the fall of the Soviet Union, Russia started to seek for ways to reclaim its influence 

over the former Soviet countries. A significant population of Russian-speaking minorities 

living in the post-Soviet space after Year 1991 started to be a target and creation of a 

dialogue between the two soon grew into the core idea of Russia’s new cross-border 

national identity building concept - ‘Russian World’, which has been deeply integrated with 

Russia’s geopolitical strategy. Nowadays, media plays an important role in reaching and 

affecting the target population, yet Russia’s strategic information operations in each former 

Soviet country started to attract the attention of the academic community more only after 

the case of Russia’s annexation of Crimea in 2014. Based on this, applying Joseph Nye’s 

soft power theory, this paper focuses on the content analysis of the most watched Russian 

channels in the three former Soviet republics – Estonia, Latvia and Lithuania by Russian-

speaking population, illustrates how the content of news and political programs is shaping 

Baltic governments’ negative attitude towards Russian-speaking population and how the 

dissemination of this information ‘instrumentalize’ the target audience. The fact that Russia 

took control over Russian language programs and channels broadcasted in the former 

USSR and continued the broadcast in the Baltics played a pivotal role as the outcome has 

led to Russia’s dominance in the information space of the Baltic States in Russian 

language. It is found that targeted content effectively split Russian-speaking population of 



 

Page 7 

the Baltic states ideologically, sense of belonging and commonness among them is more 

tied with Russia, what contributed to an increase of Russia’s political interference in the 

three countries. In conclusion, this study also proposes a view on an existing dilemma of 

‘Russian World’ shaping. This concept goes parallel with Russia’s will to build a 

partnership with the Baltics, while three countries naturally interpret a dialogue with a 

‘Russian World taste’ as a national security threat. This kind of Russia’s approach which is 

neglecting the changes in the political situation of the Baltics (entry into EU and NATO in 

2004) demonstrates its Soviet thinking, seeing the Baltics from a post-Soviet space 

perspective, not as nation-states. In this context, the author thinks ‘Russian World’ is a 

strategic tool which uses a sense of commonness like language, historical collective 

memory and culture to bind Russian-speaking society, undermine Baltic’s domestic 

political processes and pro-Western orientation through them, so it could get Russia closer 

to the main aim - the Soviet Union’s rebirth. 

Submission ID 
210 

Ship, House, Printing Machine: An Analysis of the Intercultural 

Communication of Western Missions in Late Qing Dynasty 

through the Theoretical Perspective of Actor Network Theory 

Authors 
Mr. Lu Guoliang - Shanghai International Studies University 

Abstract 
    Traditionally, mainstream studies about the history of intercultural communication of 

Western missions mainly focus on various symbols or people in historical events. Hence, 

the role of “thing” associated with such history is obscured in studies about the history of 

intercultural communication of Western missions, because such studies commonly 

assume that the “thing” is passive without much participation into the intercultural 

communication. Against such backdrop, this article endeavors to present a different 

narrative about the history of intercultural communication of Western missions in late Qing 

dynasty through the perspective of the “thing” associated with such history. 

     In order to explore the different narrative and role of “thing” in the history of intercultural 

communication of Western missions in late Qing dynasty, the article draws on the actor-

network theory(ANT) suggested by the French sociologist, Bruno Latour. Based on the 

theoretical premise that both human and non-human are actors as long as they are acting, 

such theory provides a renown perspective to analyze the practice of both human and 

non-human in social events. From the perspective of Bruno Latour(Latour, 2005), the 

scholar should not depend on the grand social premise, like social factors and social 

construction, to analyze the phenomenon in the society; instead, scholars should analyze 



 

Page 8 

such phenomenon through the micro perspective of the actors which are beyond the 

traditional distinction between humans and non-humans. 

    Hence, based on the actor-network theory and the first-hand historical materials of 

Western missions(Elijah Coleman Bridgman, William Alexander Parsons Martin, Anna 

Proust, and etc.) in the late Qing dynasty, like their letters, autobiographies, diaries, notes, 

and etc., the article tries to discuss how three vital “things”(the Ship, House, and Printing 

Machine, all matter much in such history) acted in the intercultural communication of 

Western missions in the late Qing dynasty. 

    Through the analysis of the role of such vital things in intercultural communication of 

Western missions in late Qing dynasty, the article finds that the “things”(the Ship, House, 

and Printing Machine) are not passively used by the missions or other people, and instead 

they actively, like humans, serve as actors in such historical events, connecting missions 

with other actors, like local people, local officials, the Qing government, etc. For example, 

the ship traditionally is just regarded as the traffic tool for the mission to come to China, 

but, after exploring the first hand historical materials, the article reveals that the ship also 

serves as a complicated actor to help missions say farewell to their motherland(bringing 

missions to China) while connect missions with their homeland friends and 

families(bringing the letters from families to missions). Even when missions just use ships 

as traffic tools to travel in China, the ships still push the missions to meet other actors, 

which is typified by the story of William Alexander Parsons Martin（丁韪良）, a famous 

mission from America at that time, who once met robbers when traveled in China and the 

ship saved his life(because of the limit of words, much details have been omitted). 

Similarly, houses, like ships, are also generally ignored in the studies of such history of 

intercultural communication because of the passive role assumed in mainstream studies, 

but in such research, the active side of houses is revealed and discussed. The article 

indicates that the ownership of a house in late Qing dynasty for a mission is not just a 

business issue; instead, when a mission wanted to buy or rent a house, the house, at the 

same time, pushed the mission to meet various actors, like the angry local, the cunning 

local officials, etc., which is typified by the records of Anna Proust, a female mission from 

America, who once tried to buy a house from a local landlord, but eventually failed to 

achieve such deal because an angry servant of the landlord reported such deal to the local 

officials.  

    So, contrary to the traditional assumption, it is obvious that things just like humans, both 

as actively actors, construct the complicated network of intercultural communication in late 

Qing dynasty collectively. And the perspective of “thing” helps us notice more details of 

such intercultural communication of Western missions, and thus gain the different 

“imagination” of the history of intercultural communication of Western missions. 

 

 



 

Page 9 

Submission ID 
217 

An Australian war correspondent’s understanding of China 

during the Second World War 

Authors 
Dr. Beate Josephi - University of Sydney 

Abstract 
Over the course of four days in August 1944, Australia’s best-known war correspondent, 

George Johnston (1912-1970), filed articles in the Melbourne newspaper, The Argus, 

assessing China’s war effort in liberating themselves from Japanese occupation. These 

articles, going far beyond customary short dispatches, offered an in-depth appraisal of the 

Allies’ war effort on the Eastern front. In their assessment, they were full of admiration for 

the Chinese people, their suffering and sacrifice. The articles attempted to explain the 

historical roots of China’s internal political problems with concurrently war being waged 

between the Communists in the North and the Kuomintang troops under General Chiang 

Kai-check. Despite trying to be even-handed, the author’s held sympathies for the 

Communists, but in particular with the Chinese people. The final article titled, 

‘Steadfastness of Chinese People’, subtitled ‘Sorrows Cannot Break Them’, ends with the 

prediction that the future belongs to China. 

These articles are one of the sources used for this paper. The second text is the 

subsequent compilation of Johnson’s writings, titled Journey through Tomorrow, based on 

his wartime reporting and time spent in Asia, published in 1947. The volume is focussed 

on Asia, with the largest section devoted to China. In Journey through Tomorrow, Johnson 

no longer adheres to the narrow confines of reporting and veers into the more expansive 

mode of literary journalism. “We have Eaten of Bitterness”, written in the first person 

singular, evokes in reportage style the suffering of ordinary Chinese people, not only from 

the war but also from the graft and corruption of their leaders. 

George Johnston, after the war, became one of Australia’s highly recognized and most 

read novelists. However, this did not happen until almost 20 years later with the publication 

of My Brother Jack (1964). Two years prior, Johnston had published a little noticed book, 

The Far Road. This novel takes up again the strands of his earlier themes addressed in his 

wartime articles and Journey through Tomorrow. The main characters are two journalists, 

one Australian and one American, who while reporting towards the end of the war from 

China, are debating the values of journalism. 

All three texts, but foremost the articles in The Argus and sections of Journey through 

Tomorrow, will be used to trace and analyse Johnston’s view of China as expressed in 

journalism, literary journalism and also fiction. 



 

Page 10 

Submission ID 
275 

Anti-poverty activism in the 19th century: An analysis of Marx’s 

journalism in 1842-1843 with Rheinische Zeitung 

Authors 
Dr. Fei Huang - tsinghua 

Abstract 
Poverty was a crucial social problem in Europe in the 19th century, during which time 

newspapers played a vital role in identifying the social issues and pressuring the 

government to address them. Karl Marx, as a newspaper journalist in Germany since 

1840s, upon his graduation from PhD studies, wrote about 30 articles for the leading pro-

democratic newspaper in West Germany Rheinische Zeitung für Politik, Handel und 

Gewerbe, based in Cologne. With topics covering the freedom of the press, centralization 

of governance, liberalism in Germany, and the conditions of the working class, and by 

arguing with rival newspapers, Marx extensively discussed the significance of social-

democracy, he stated that freedom of the press played a key role of being a “third factor”, 

by revealing the existing problems, making the voices of the poor heard and thereby 

enabling the improvement of the poverty conditions. 

Through quantitative and historical analysis of the journalism articles and their interactions 

with the political-economic scenarios, as well as with Marx’s own philosophical thoughts 

developed during this era, this research studied the key concepts and the structure Marx 

applied in his journalism writings. It is to be figured out that, the tensions between “state” 

and “civil society”, which was proposed by Hegel, was further developed by Marx as a 

journalist. Key articles such as the Proceedings of the Sixth Rhine Province Assembly: 

Third Article-Debates on the Law on Thefts of Wood, Justification of the 

Correspondent from the Mosel indicated Marx’s political and philosophical approach to 

the issue of poverty and how this awareness impacted his further theoretical directions. 

The experience of addressing the poverty issues of the peasantry in Rheinland of 

Germany lifted Marx out of the clout of the Young Hegelians, and political economy was 

becoming a key area of research for Marx, capital and labor was to be a key set of 

concepts in Marx’s later on thoughts, theories and writings. 

Submission ID 
351 

Media training in Kenya: A triple decade of exponential growth 

Authors 
Mr. Charles Omondi - Daystar University 



 

Page 11 

Abstract 
Kenya, a founder member of the six-state East African Community (EAC) bloc, has the 

most vibrant media in the region. The other members of the nearly 200 million population 

economic bloc are Tanzania, Uganda, Rwanda, Burundi and South Sudan. The 

Democratic Republic of Congo’s application for EAC membership has recently been 

approved, and is being discussed. 

Like other independent African states, Kenya was a creation of the European colonial 

powers, who, at the Berlin Conference of 1884, carved for themselves portions of the 

continent like pieces of meat. This, they did despite their scant knowledge of the expansive 

continent’s hinterland. As Meredith (2006) notes, the conquest pursuing European powers 

had hitherto known Africa more as a coastline than a continent. 

With a population of about 47 million, Kenya boasts the leading media house in the entire 

region in the name of the Nation Media Group (NMG), that has subsidiaries in Uganda, 

Tanzania and Rwanda, with an elaborate correspondent network in several other African 

countries. Kenya is home to the region’s oldest newspaper, The Standard, published by 

the Standard Media Group, whose inaugural edition dates back to 1902. Indeed Kenya 

has had an upper hand in the training of journalists for the entire EAC, and has been a 

great inspiration to the other members. 

Because of its relative political stability, rich human resource base, more attuned to the 

free-market spirit and individual enterprise, physical infrastructure, ease of travel and 

internet connectivity, Kenya is the host to several international media operations, including 

the British Broadcasting Corporation (BBC), Al Jazeera and CNN, the Chinese Xinhua, the 

Associated Press (AP), Reuters and AFP. 

Whereas today a student of media studies in Kenya would be spoilt for choice, the past 

was a totally different story. Prior to the early 1990s, so few were the institutions offering 

media studies that many, were often forced to look beyond the borders. However, there 

was the usual resource constraint impediment that made the option a preserve of the few 

financially endowed, or the exceptional or well-connected candidates, able to attract a 

scholarship. The external courses, mostly in Europe and the USA, also came with the 

disadvantage of also being largely irrelevant to the needs of Kenya. The overseas training 

was conducted in the environment prevalent in the developed West, which did not 

resonate well with the situation back home. 

The history of media studies in Kenya has been a long one, but stands out for its 

exponential growth in the past three decades. Needless to say, the tale of this journey 

would make an interesting read, especially to researchers, media scholars, as well as 

historians. 

Submission ID 
519 



 

Page 12 

Practices of Archiveology and the Cinematic Rewriting of 

Portuguese Colonial History 

Authors 
Dr. Adriana Martins - Universidade Catolica Portuguesa-Faculdade de Ciencias Humanas 

Abstract 
Photo archives have been considered invaluable tools for the construction of collective 

memory and have played a relevant role within the framework of diverse colonial 

enterprises in the 19th and 20th centuries. Regardless the colonial enterprise under 

analysis, photo archives decisively contributed to forge colonial identities, to cement bonds 

of comradeship and to develop and spread prejudices. 

This paper discusses the historiographic potential of archiveology to rewrite colonial 

histories. Defined by Catherine Russell (2018) as a media art practice and a language of 

media culture that rests on the collection, storage and retrieval of images, archiveology, 

more than creating new ways of accessing the past, has prevented histories from being 

forgotten or silenced. Interested in how contemporary Portuguese filmmakers have 

resorted to practices of archiveology to call into question the official representation of the 

Portuguese empire, in this paper I will focus my attention on Joana Pontes’s documentary 

Visões do Império [Visions of Empire] (2020). My aim is to examine how, through the 

discussion of the disciplinary power of the archive in the construction of the imagined 

community of the nation, Joana Pontes constructs memories for the future that shed a new 

light on historiographic accounts of life in the colonies from the late 19th century until the 

April 1974 Revolution that put an end to the empire. 

Submission ID 
538 

The Evolution of Chinese Character Input Method: The 

Entrance into the Computer World 

Authors 
Dr. shiwen wu - School of Journalism and Communication，Wuhan University 

Ms. Xiaoya Yang - School of Journalism and Communication，Wuhan University 

Abstract 
Input method is not only the translator of human-machine conversation, but also an 

essential port for computer users to enter the internet world. Although the imagination and 

exploration of Chinese typewriter began in the 1870s, the contradiction between Chinese 

characters as ideograms and the typewriter keyboard of 26 letters remained unresolved 



 

Page 13 

until the advent of the computer era. In the 1960s and 1970s, a kind of rhetoric that 

Chinese characters is backward and obsolescent rampant came into fashion. 

Since the 1970s, Chinese paid attention to inventing their own input method. The study 

divides the evolution of Chinese character input method into three stages: computer input 

method stage (from the late 1970s to 2005), internet input method stage (from 2006 

onward) and artificial intelligence input method stage (from 2010 onward). The three 

stages have clear starting points, and the input method has a qualitative leap in 

performance. The relationship among the three stages is not a sequential replacement, but 

an iterative relationship. In the first stage, the input method brought by inventors at grass-

roots level, and it turned to the lexicon of input method relying on internet search engines 

and jointly built and shared by the general internet users in the second stage. In the third 

stage, it developed into the artificial intelligence assisted input method which coordinated 

the human-computer interaction. At present, the Chinese input method has evolved into an 

online computing agent as becoming smarter, more functional, and more diversifying. 

Many factors have influenced the evolution of Chinese input method, including practice, 

technology, capital, policy, traditional mechanizing experience of Chinese character, and 

foreign input method designing experience. Generally speaking, the main influential forces 

of the three stages are continuously transforming from the non-governmental and imported 

factors into the capital and technological factors. The produce and design progress of 

Chinese input method is shifting from a folk, chaotic and contending model to a 

centralized, large-scale model monopolized by giant companies. 

The history of the Chinese input method is highly embedded in the history of Chinese 

computer and Chinese internet, and reflects the vicissitudes of Chinese society. It has 

been discovered that the expansion accompanied by the rapid development of internet 

infrastructure, which drove the evolution of the former. In addition, the Chinese input 

method, like the Chinese internet, has been innovating locally. In this process, there were 

the culture and ideas of the nation behind choices such as whether to retain the Chinese 

character pattern, and whether to choose shape code or sound code. 

In the process of expanding the translation object from computer to artificial intelligence, 

the Chinese input method has brought some social problems. The black box behind the 

Chinese input method may pose a threat to the subjectivity and privacy of user, the 

expansion of function and application leads to a blurred boundary, and the domination of 

commercial power highlights the disadvantages of capital monopoly. How to deal with 

these challenges is a problem in the communication between people and the internet. 

Submission ID 
654 



 

Page 14 

The Hebrew Press in Palestine Before WW I and the Resistance 

to German Soft Power Activities 

Authors 
Prof. Elyada Ouzi - University of Haifa 

Abstract 
Since the end of the 19th century, Germany decided to increase its political, economic, and 

cultural influence in the Middle East in rivalry with the dominant imperial powers, Britain, 

France, and Russia, which were applying a systematic policy of Soft Power Activities in 

order to inculcate pro-German public opinion among the crumbling Ottoman Empire’s 

inhabitants. 

To disseminate its language and culture, Germany used religious and secular 

organizations such as Esra, a Jewish philanthropic educational association founded in 

Berlin in 1901 that established primary and secondary schools in Palestine. In 1913, Esra 

also began to build the country’s first technological university, the Haifa Technion. Its 

schools taught in German and imparted the basic values and worldview of German 

civilization as counterweights of the Alliance Israélite Universelle, which also maintained 

schools in Palestine that promoted French language and culture. 

In 1913–1914, as the German and French cultural imperialisms tussled, a dramatic media 

event known as “The War of the Languages” took place. In its course, students and 

teachers in all Esra institutions in Palestine launched a general strike. The students and 

some of the teachers demanded the discontinuance of German as the language of 

instruction in favor of Hebrew only. It was claimed that the French Alliance people were 

behind the strike. The main arena of conflict was the daily Hebrew press in Palestine. The 

most important daily, the pro-French but above all Zionist-nationalist Ha-Herut, waged a 

lengthy crusade against teaching German language and culture and in favor of Hebrew. Its 

rival, Moriah, supported by Esra, took pro-German stances on language and dissemination 

of cultural values and civilization. 

In this paper, I examine and analyze the role played by the local Hebrew press in resisting 

or supporting the German soft power activities during the “War of the Languages.” What 

kind of strategies did the Hebrew press use to support or negate German cultural 

imperialism in Palestine, and what were the outcomes of the clash of nationalisms—

German, Hebrew-Zionist, and also French—over the choice of the Jewish inhabitants’ 

language of hegemony, literacy and vernacular? 

This particular media event, which took place between October 1913 and February 1914, 

is considered here as a case study for understanding the important role of the print media 

in colonized counties before WW I in rejecting one kind of soft power strategies and 

cultural imperialism and advocating another. The paper refers to theories of Soft Power, 



 

Page 15 

Cultural Imperialism, Linguistic Imperialism, Orientalism, Cultural Hegemony, and 

Persuasion, and use quantitative discourse analysis methods (Semiotics and Narratology). 

Submission ID 
798 

“TV Guide” magazine: the history behind the inspiration of 

“Intervalo” magazine 

Authors 
Ms. Talita Magnolo - Universidade Federal de Juiz de Fora 

Abstract 
It is proposed to recover the history of the American magazine "TV Guide". Our theoretical 

contributions will be in books and academic articles that contextualize politically and 

culturally the United States of the 1950s and 1960s, especially what led to the emergence 

of a print magazine that featured all the television programming in the country. Upon 

entering the official website of “TV Guide” we were unable to locate a specific page that 

spoke about its history and possible stages the magazine went through. The only historical 

information we found was the following: “TV Guide Magazine is owned by NTVB Media, 

the publisher of TV entertainment and listings magazines that acquired the magazine in 

2015. The magazine is one of the most popular magazines in the country with more than 

13 million weekly readers. From behind-the-scenes looks at broadcast, cable, syndicated, 

and online programming to sneak peeks at television's most intriguing plotlines, TV Guide 

Magazine has every corner of the television medium covered. Celebrating more than 60 

years as America's most trusted television authority, TV Guide Magazine is the premier 

source for entertainment news, guidance and information about the country's most popular 

leisure time activity. 

In terms of documents, what we have been able to ascertain so far is that the TV Guide 

website has had a digitized collection of covers since its first cover in April 1953. This may 

be an initial step in understanding more about “TV Guide”. In addition, we find some books 

that may help us as the almanac of “TV Guide”, by Craig T. Norback; Michele Hilmes's 

“The Television History Book (Television, Media & Cultural Studies)”; “Make Room for TV: 

Television and the Ideal Family in Postwar America” by Linn Spigel; “Watching TV: Eight 

Decades of American Television” (Television and Popular Culture), by Harry Castleman; 

“TV (The Book): Two Experts Pick the Greatest American Shows of All Time” by Allan 

Sepinwall and “Changing Channels: AMERICA IN * TV GUIDE *” by Glenn Altschuler. 

I believe the relevance of this research is to study two themes that today, for us, are 

considered commonplace and are naturalized in the way we interact with technology, but 

in the past were considered innovative: television programming and the relationship 

between the media. At that time, both themes were considered major innovations in the 



 

Page 16 

field of communication and why not go back a few decades to understand and detect all 

aspects of these relationships? The question that I propose to answer is related to the 

significance of the study and the understanding of the way of communicating of a 

magazine about TV, which also behaved as a builder and amplifier of the media narrative 

disseminated by the television. It is important to note that the organization of television 

programming in the early 1950s was a major innovation in the way broadcasters study and 

understand the profile of their viewers. 

Submission ID 
906 

Seis etapas en la vida empresarial de la familia Azcárraga en 

los medios mexicanos (1930-2022) 

Authors 
Dr. Francisco J. Vidal-Bonifaz - Facultad de Ciencias Políticas y Sociales de la 

Universidad Nacional Autónoma de México 

Abstract 
El Grupo Televisa, la principal plataforma de los negocios de la familia Azcárraga en los 

medios de comunicación está inaugurando una nueva etapa en su evolución histórica 

como consecuencia de la fusión de sus actividades de producción audiovisual con la firma 

estadounidense Univisión Communications para formar una nueva entidad: 

TelevisaUnivison. 

Junto con esta transformación, se inicia una nueva etapa en el desarrollo histórico de la 

familia Azcárraga dentro de los negocios mediáticos y de entretenimiento, evolución que 

se inició en los años 30 y que desde entonces ha trascurrido por las siguientes fases: 

1. [1930-1950]. La etapa fundacional se inicia con la incursión de Emilio Azcárraga Milmo 

en el negocio de la radio comercial hasta su consolidación como la principal empresa de 

radio abierta de México y América Latina. 

2. [1951-1972]. Azcárraga, asociado a las familias de políticos empresarios O’Farrill-Ávila 

Camacho y Alemán, funda Telesistema Mexicano, que se consolida como la más 

importante empresa de televisión en México. 

3. [1973-1993]. Muere el fundador de la dinastía y lo sucede su hijo, Emilio Azcárraga 

Milmo que transforma Telesistema Mexicano en Televisa y se plantea como principal 

objetivo logra una auténtica la expansión del negocio televisivo de la compañía en todo el 

territorio nacional en condiciones de una severa crisis económica y política. 

4. [1994-2014]. En condiciones del Tratado de Libre Comercio Televisa realiza su 

internacionalización financiera, pero no logra consolidarse como una compañía 

multinacional del entretenimiento. Pese a ello, logra transformarse en un conglomerado 



 

Page 17 

del entretenimiento con una fuerte base de operaciones en México. Llega una nueva 

generación tomar el mando de la empresa debido al fallecimiento de Azcárraga Milmo en 

1997. Le sucede su hijo, Emilio Azcárraga Jean. 

5. [2015-2021]. El fuerte avance de la digitalización y de internet forman parte de los 

elementos que provocan la declinación de los negocios tradicionales (radio y televisión 

abierta) de Televisa. La respuesta a esta situación es fortalecer su presencia en Univision 

y en el mercado de contenido en español en los Estados Unidos. Al mismo tiempo, y bajo 

la abierta protección de las autoridades, se transforma en una empresa de 

telecomunicaciones en el mercado mexicano. 

6. [2021-…]. Se inicia una nueva etapa, en que se unifican los negocios de televisión 

abierta de Televisa y los activos de Univision para crear una empresa binacional, 

TelevisaUnivision, que operará simultáneamente en México y Estados Unidos. 

Todo indica que a partir de ahora se busca hacer frente a la declinación de la rentabilidad 

en la televisión abierta por medio de racionalizar la producción de estos contenidos en 

español para su distribución simultánea en los mercados de México y Estados Unidos; 

aumentar la rentabilidad del negocio del futbol soccer por medio de la unificación de las 

ligas masculinas profesionales de México y Estados Unidos –además de la organización 

conjunta del próximo mundial de futbol del año 2026—, y intentar competir con las 

grandes operadoras de OTT para ganar al mercado que habla español. 

Submission ID 
1051 

Why Tree Planting is Typical: Mobilization and Environmental 

Discourse Changes of "National Voluntary Tree Planting 

Campaign" in the 40 Year 

Authors 
Mr. Tong Tong - School of Journalism and Communication, Tsinghua University 

Abstract 
Introduction 

In 1982, the State Council of China incorporated the "National Voluntary Tree Planting 

Campaign" into the national law. In China, the" National Voluntary Tree Planting 

Campaign" is the public welfare, legal and universal. It is also a mass environmental 

protection campaign with the largest number of participants and the longest total 

participation time in the world (Lin, 2012). National Voluntary Tree Planting Campaign is an 

"advocacy social movement" with Chinese characteristics, that is, a governance 

movement led by the government to publicize an ideology or social advocacy (Feng, 



 

Page 18 

2015). There is a profound logic of social governance transformation behind the 

mobilization and normalization process of this movement. 

The social movement has not only political and social influence but also a phenomenon of 

communication (Cox, 2008). Under the role of advocacy social movement, the National 

Voluntary Tree Planting Campaign witnessed the transformation of environmental 

discourse. Compared with the public participation mechanism in the western 

environmental public sphere, the governance practice of the " National Voluntary Tree 

Planting Campaign" has its unique characteristics and theoretical global significance 

(Zhao, 2020). Through the discourse change of " tree planting", an environmental symbol, 

we can review the cognitive change process of people's natural environment under the 

background of China's governance movement. 

Under the background of the governance movement, how can the symbol of "tree planting" 

be constructed, interpreted, and even become a "custom"? This study selects " National 

Voluntary Tree Planting Campaign " as the research case, and takes the people's Daily's 

report on the "v National Voluntary Tree Planting Campaign " movement in the past 40 

years as the analysis material to explore how the "tree planting" symbol is established 

under the background of the mobilization strategy in different stages of the governance 

movement. 

Research Questions 

Based on the above discussion, this study puts forward the following research questions: 

l What kinds of mobilization discourse exist in the National Voluntary Tree Planting 

Campaign, and what are the manifestations of different mobilization discourse in different 

stages of mobilization? 

l What are the interpretation ways of "tree planting" in the National Voluntary Tree Planting 

Campaign, and what are the manifestations of different environmental discourses in 

different stages of mobilization? 

This study uses the content analysis method to answer the above research questions. We 

select all relevant news reports of the People's Daily from December 1981 to January 

2021 as the research text, so as to analyze the discourse changes of the official media on 

the reporting object of "tree planting". The author takes "tree planting"(植树), "voluntary 

tree planting"(义务植树) and "afforestation"(植树造林) as the keywords to search in the 

graphic database of People's Daily By screening duplicate and invalid samples, 770 

samples were finally obtained. As China's official media, People's Daily has certain 

uniqueness in reflecting the political context behind mobilization. 

Result and Discussion 

Through content analysis, we first abstract five mobilization strategies: (1) direct 

mobilization; (2) Model characters; (3) Model unit; (4) Ecological mobilization; (5) 

Economic mobilization; (6) Compared with foreign countries. Secondly, there are four ways 



 

Page 19 

of referring to " tree planting ": (1) administrative indicators; (2) Labor behavior; (3) 

Economic products; (4) Ecological products. 

The results show that mobilization discourse presents the "Central-Local" reporting logic, 

while environmental discourse takes economic development and the severity of 

environmental problems as the reporting logic. In terms of mobilization discourse, since 

the 1980s, shaping model characters and typical units has always been a typical 

mobilization strategy of the National Voluntary Tree Planting Campaign. However, the 

specific orientation of such model characters and units has gradually changed from the 

masses and universal organizations in the 1980s to the leaders and central government 

units with more political color in the 21st century. This is also reflected in the 

transformation of reporting areas. In terms of environmental discourse, in the process of 

normalization, the color of the administrative index of "tree planting" continues to weaken, 

and the more obligatory image of tree planting as a "labor behavior" is constantly 

established. With the continuous improvement of China's environment, the ecological 

value of tree planting has been weakened in the media, but the symbol of tree planting has 

also been "crystallized". It has experienced the process from "ritual shaping" in the 1990s 

to "typical shaping" in the 21st century and has become one of the typical symbols of 

China's environmental governance. 

Submission ID 
1081 

the Image of “New Chinese Regime” under the Perspective of 

British Mainstream Press: An Investigation Based on The 

Times (1948-1949) 

Authors 
Dr. Gege Fang - School of Journalism and Communication, Tsinghua University 

Dr. Jiawei Chang - Nankai University 

Mr. Bingyang Wang - London School of Economics and Political Science 

Abstract 
The United Kingdom (the UK) recognises the legitimacy of the regime of the Communist 

Party of China (the CPC) since the establishment of the People’s Republic of China (the 

PRC) in 1949. The Times, as the mainstream press in the UK, published a huge volume of 

China-related reports during the Chinese Civil War (1945-1949). Such coverage reflects 

the British attitude towards China. From 1948 to 1949, several decisive battles happened 

between the CPC and the Kuomintang (the KMT), during which The Times’ depiction of 

the CPC transformed from "the single effective opposition" to "the latest winner". By 

rendering the image of "opposition" and the panic of "communist torrent", The Times 



 

Page 20 

sketched a relatively negative first impression of the CPC, attaching a "barbaric" and 

"rebellious" image to the new Chinese regime. 

The UK not only paid close attention to the political changes in China, but even tried to 

intervene in the Chinese Civil War (Sa and Pan, 1996, p.309). The Times gathered and 

symbolised the scattered social and political events and transformed them into subjective 

thoughts. In 1948 (the turning point for the relationship between the CPC and the KMT), 

the news coverage of the CPC significantly increased, reflecting the UK's predictions of the 

future development of China, as well as its changes in perspective and cognition. To better 

understand the attitudes and views of the British authorities towards the “New Chinese 

Regime” right before the establishment of the PRC, this research searched the following 

keywords (regardless of case sensitivity and abbreviation)[MOU1] : China, the CPC, the 

KMT, Chiang Kai-shek, and Mao Tse-tung in the database of Gale Scholar - The Times 

Digital Archive, and retrieved 461 China-related reports with a total of 152,720 words. With 

the assistance of the “interpretive package”, a framework suitable for the analysis of 

political news reports (Lin, 2004), this research deeply dug into the implicit value 

orientation of these news reports. The three-level news framework indicators (Zhang, 

2001), which is composed of core meaning (upper-level), practical meaning (medium-

level), and specific textual structure and content (lower-level), was incorporated into the 

analysis, and consequentially formed five analytical dimensions: theme framework (upper-

level), typical theme (upper-level), reporting tendency (medium-level), media reporting 

framework (medium-level) and typical keywords (lower-level). 

By conducting news framework analyses of 461 China-related reports published by The 

Times between 1948 and 1949, this research discovered that, the swift change of military 

strength between the CPC and the KMT contributes to an ambiguous, swaying and 

sophisticated diplomatic attitude of the UK. It is not only related to the ideological 

orientation and cultural identity of the UK, but also consistent with the British government's 

pragmatic attitude towards China. It was the political and economic convenience between 

China and the UK that matters, regardless of depicting a distorted or complemental 

national image of China. In addition, the "otherisation" of China, a relatively subjective 

process demonstrated in The Times, also shows stereotypes, imaginations, and traditional 

prejudices of western countries. 

The Times’ recognition and depiction of the new Chinese regime demonstrate the 

profound influences of ideologies on news communication. As pointed out by People’s 

Daily (1950), the only way for the PRC to obtain supportive understanding and recognition 

from the international community was to continue working hard, as much as the endeavour 

of Chinese people. 

 

Submission ID 
1087 



 

Page 21 

“Selfish” globalization? -- A study on the Framework and 

Context Construction of Solidarity in The Reporting of the Iraqi 

Revolution 

Authors 
Ms. Jia yin Wang - Peking University 

Ms. Shuo Sun - Peking University 

Abstract 
The 1958 Iraqi Revolution was not only a domestic political event but also a third-world 

independence movement. It had a significant impact on the global anti-colonialism 

movement, the internal politics of the Arab world, and the US-Soviet confrontation in the 

Cold War, and thus was widely reported and supported around the world. The scale of the 

demonstration in Beijing even reached 500,000 people. 

Led by the bipolar pattern of thinking, this history of Chinese supporting the national 

independence movement in the Middle East was simply interpreted as "ideological siding", 

gradually fading out of the current historical research horizon. However, the fact that most 

Arab countries didn’t follow the socialist road after national liberation does not support this 

explanation. It also ignores the specific strategy of Chinese media to connect the remote 

Middle East with China, so cannot answer why the reports could obtain the emotional and 

practical support of the public, let alone the significance of China's solidarity with the "good 

brothers of the third world" for domestic political construction and economic production. In 

the post-epidemic era when anti-globalization is rising, practices and discourse that 

transcend national and ethnic identities are of breakthrough value. Therefore, this study of 

Chinese media's mobilization strategies during the Arab independence movement will be 

of greater benefit to summoning solidarity and constructing a "community with a shared 

future for mankind" today. 

Based on the relevant reports of People's Daily, New York Times, and other mainstream 

media, taking the 1958 Iraqi Revolution as an example, this paper adopts the discourse 

research method to compare the differences between Chinese and foreign reports at that 

time and the transformation of Chinese reports on Iraqi after the reform and opening up. 

Through the vertical and horizontal dimensions above, this paper will examine the 

reasons, strategies, and role of Chinese media in supporting the 1958 Iraqi Revolution, 

and analyze the Chinese unique imagination of global order and nation in that political and 

economic context. 

This paper argues that the supportive strategy of Chinese media can be summarized as 

"revolutionary discourse of resistance" and "emotional echo of fellow travelers". Chinese 

unique understanding of "global" is reflected in “going beyond ideology and sovereignty” 

and “opposing the governance framework supported by social evolution and emphasizing 



 

Page 22 

independent development”. The spontaneous impetus for this international solidarity was 

sustained not by a shared ideology, but by a recognition of the growing divide between 

China and the Middle East. By linking the voice of “the new world” to the political and 

economic construction at home, the ethnic and political identity of Chinese has been 

successfully integrated into the larger frame of a global pattern, which means that national 

liberation equals human liberation, and the boundary between the global and nation-state 

gradually melts. Although this is a kind of "selfish" globalization in the service of domestic 

mass mobilization, it is also because of this integration that the words of solidarity can 

produce a great inspiration and mobilization effect. As post-1990s marketization and 

democratization spread to the whole world, the disappearance of internationalist 

imagination and the decline of mass mobilization ability led to the gradual differentiation of 

the understanding of "the new world" between the government and the public, thus making 

it become slogans, which could neither be elaborated by the government nor put into daily 

practice by individuals. 

By tracing this forgotten history, the innovation of this paper lies in eliminating the 

romanticized imagination and exploring the supportive strategy from the specific political 

and economic context. In addition, the comparison between Chinese and foreign media 

reports is precise to get rid of the linear framework of progressivism and colonial discourse 

system and explore the possibility of self-determination and consensus shaping of media 

in developing countries. This will help to transcend nation-state paradigms and ideological 

camps and inspire the reinterpretation and unity of today's globalization. 

Submission ID 
1103 

EVOLUTION OF ONLINE NEWS FORM: A CASE STUDY OF 

HINDUSTAN TIMES FROM 1995 TO 2017. ANALYSING THE 

PARAMETERS THAT DETERMINE THE CONTENT FORMATS 

ONLINE 

Authors 
Mr. Shuaib Shafi - Department of Communication, University of Hyderabad 

Abstract 
The digital transition of traditional news media and associated shifts in news forms has 

been a prominent subject of academic inquiries. The sustenance of news industry, that 

faced series of major disruptions over the last two decades, forms the nucleus to a range 

of works. It is observed that in the initial days of online journalism, the contents were 

mostly repurposed from the print for the online audience. However, after a lot of changes 

that redefined the news culture, such as the influence of web 2.0, mobile gadgets, news 

aggregators, etc. it was forced to adopt a new business model which better addressed the 



 

Page 23 

new medium and their audiences, and also subsequently create newer formats that better 

cater to these developments. In studying the evolution of news culture, the formal aspects 

and how it varied over the years could provide significant inputs. The proposed work is an 

attempt to study the evolution of content formats in the online handle of a prominent Indian 

English language newspaper, Hindustan Times. It analyses the web interface of the portal 

from 1995 to 2017, within the framework of web historiography. Further, the data obtained 

is complimented using inputs from the internet editors of the portal, who worked with it in 

various phases of development. The attempt is to read the transformations as the results 

of changes in production processes facilitated by technological integration.  

 

India constitutes a unique case insofar as internet based initiatives are concerned. Indian 

media market, unlike in the West, still relies on traditional products such as print and TV. 

However, the online ventures are also on the rise as the country witnessed rapid surge in 

the internet penetration in recent years, making it an important market for global digital 

media conglomerates. It is observed that the still profit making traditional outlets give them 

an advantage in their digital ventures. Indian media scenario is thus considered to be at 

crossroads of traditional and digital. Most news organizations attempted to address the 

online space through the creation of a separate digital team to handle operations there. 

However, Hindustan Times had been the first to set up an integrated newsroom and 

reconfigured the production processes. It was also a front runner among Indian news 

websites in bringing various innovations, such as adoption of digital first strategy and 

usage of multimedia elements. The case study of Hindustan Times is expected to bring 

insights on the influence of organizational structures and digital information flow can have 

on the news culture. This work is part of my ongoing doctoral research work, and the 

interviews and analysis I did will be used in this. 

Submission ID 
1112 

Tensions between Diluting and Maintaining a Sense of Place: 

Focus on NHK’s Nagoya Children’s Broadcasting Drama 

Troupe (1948-1977) 

Authors 
Ms. Lingwei Wang - Kyoto University 

Abstract 
This study examines the significance given to NHK’s Nagoya children’s broadcasting 

drama troupe by performing artists, educators, and NHK’s producers through tracing its 

history from the perspective of a sense of place. Meyrowitz (1986) argues that electronic 

media, including radio and television, have brought about “no sense of place,” that is, a 



 

Page 24 

dissociation between physical place and social place. Latterly, Meyrowitz (2005) pointed 

out that electronic media also foster more significant emotional attachments to place by 

expanding our perception of “the generalized elsewhere.” Discussions and research on 

radio and television have mainly focused on how people have crossed physical boundaries 

through broadcasting technology. In contrast, this study focusing on the local children’s 

broadcasting drama troupe uncovers the phenomenon that broadcasters established 

places for residents’ face-to-face communication and, by doing so, created and maintained 

a sense of place. The study will probably contribute to discussions on the characteristics of 

Japanese broadcasting and electronic media’s impact on our sense of place. 

Children’s broadcasting drama troupes are institutions whose primary goal is to provide 

child actors for NHK’s radio and television program production. However, the directors of 

the troupes emphasized contributing to local cultural activities for young people, members’ 

character building, and enhancing their communication skills rather than producing 

national stars. There was a trend for each NHK regional broadcasting station to have its 

own children’s troupes all over Japan in the 1950s. In addition to NHK, commercial 

broadcasters also founded children’s troupes. Though having contributed to broadcasting 

education, particularly to school educational programs, most of them had been dissolved 

for financial reasons by the 1970s. As of 2022, only three of them, NHK’s Tokyo, Osaka, 

and Nagoya children’s broadcasting drama troupe remain. 

There is almost no data left except for the NHK’s Nagoya children’s broadcasting drama 

troupe, which was established in 1948. The study deals with the period between 1948 to 

1977 before the troupe underwent organizational reform and became independent from 

NHK, and mainly refers to the commemorative journal titled “NHK Nagoya Children’s 

Theater Company 70th Anniversary”, 80 Years of JOCK’s History, and the Postwar History 

of Theatre in Nagoya. Based on these written documents, though most of them are 

secondary sources, and oral interviews with lecturers and troupe members, this paper will 

reconstruct the local broadcasting history in Japan from the performers’ aspect and lead to 

a deeper understanding of the relationship between the new media and the social context. 

Submission ID 
1144 

The Emergence of a Caribbean Radio News Model: The role of 

pioneer journalism in shaping radio news in the English-

speaking Caribbean. 

Authors 
Dr. Anthony Frampton - Florida International University 

Ms. Yvette Rowe - University of the West Indies 



 

Page 25 

Abstract 
When colonies of Britain in the Caribbean gained their independence, they needed to 

redefine and reorganize institutions and systems to facilitate nationhood and regionalism. 

This was an imperative for establishing a post-colonial framework of development and for 

embracing new challenges and realities brought on by their nascent sovereign identities 

and their membership in a unique Caribbean community. One of the most critical and 

powerful institutions that they inherited from British colonialism was radio broadcasting, 

marked by the overpowering influence of the BBC World Service as a news source, and 

the Crown’s creation of a distinct colonial model for local radio stations. These new nations 

eventually explored novel approaches to radio journalism, which created a few indigenous 

pioneers and icons who crafted a unique radio journalistic culture and practice. A colossus 

of this phenomenon during the1980s and the 1990s was a British born Jamaican, Hugh 

Crosskill, who oversaw the introduction of two of the most influential radio news institutions 

in the English-speaking Caribbean: The Caribbean News Agency and the BBC Caribbean 

Service. He became one of the most influential radio journalists in the region, having 

mentored hundreds of news editors and reporters from more than a dozen countries. In 

this paper, we explore the insights that Crosskill’s case offers into how pioneer journalism 

shapes and nurtures journalistic culture and impacts how new nations and regional 

communities adopt and normalize news systems and practices. Although some 

researchers have examined the socio-political climate of this embryonic period in 

Caribbean development, none has looked at the emergence of radio journalism as a key 

institution in shaping these new societies. We believe that this is a critical void that ought 

to be filled. Our contribution in helping to fill this gap takes a qualitative approach to 

exploring how Crosskill’s work and legacy influence the region’s approach to news 

production and the establishment of a distinct and pervasive Caribbean radio news model. 

Submission ID 
1258 

Media Remains in East Asia: Radio Pagoda built by NHK 

Authors 
Dr. Tomomi MARUYAMA - Fukuyama University 

Abstract 
The Radio Pagoda, which stands quietly in a corner of a park or in the precincts of a 

shrine, is now a monument of unknown origin, a media relic that has become a part of the 

city landscape. When was it built, and what was it used for? In some regions of Japan, 

there are active efforts to preserve Radio Pagoda as cultural assets that provide a glimpse 

into the broadcasting culture of the pre-war and wartime periods in Japan, but there are 

few people who remember them today. 



 

Page 26 

The purpose of this presentation is to retrace the footsteps of how radio was incorporated 

into the lives of the Japanese, with focus on the Radio Pagoda, which has been forgotten. 

To answer these questions, this presentation will trace the history of broadcasting back to 

1925, when the broadcasting business began in Japan, and examine the Radio Pagoda 

built by NHK (Nihon Hoso Kyokai) from the following three perspectives. First, it will 

reexamine the process by which radio was incorporated into people's lives. Second, it will 

observe Radio Pagoda that were planned and installed to stimulate people's enthusiasm 

for radio, and third, it will examine the "broadcasters" who constructed the relationship 

between radio and audiences. What becomes clear from this work is the process through 

which the Radio Pagoda has transformed its meaning from an object that finds the 

significance of "living with radio" in one's own life to an object that plays a "social role" in 

helping to deliver broadcasts in times of national emergency (Maruyama 2021). 

In addition, this presentation will not only introduce the Japanese case but also discuss the 

massive construction of Radio Pagoda in East Asia (Ikawa 2021; Murakami 2021; Numata 

2021), which were recognized by the Japanese government as useful objects for colonial 

policy. In the present age, when the mass communication has undergone a major 

transformation, this presentation will critically examine the time when radio, which is 

regarded as an "old" medium, was "new," and look ahead to the media of the future. 

 

Ikawa, M., 2021, “Radio Towers in Taiwan: Co-Listening of the Radio Broadcasting in 

Japanese Colonial Ruled Taiwan” in The Journal of applied Sociology (63):17-26. 

Maruyama, T., 2021, "Media Remains in Kansai Area: Radio Pagoda built by JOBK" in 

Journal of the Faculty of Human Cultures and Sciences of Fukuyama University (21): 13-

25. 

 

Murakami, S., 2021, “Revisiting the History of Broadcasting in “Southern Occupied 

Territories” [Part I]: Developing a Broadcasting Scheme under the Slogan of Greater East 

Asia Co–Prosperity Sphere”, in The NHK Monthly Report on Broadcast Research71(3):40-

57. 

Numata, N., 2021, “Japan's overseas broadcasting services by shortwave radio in 1940's 

& A broadcasting listening situation in Bangkok”, in Studies of new century humanities 4, 

339-364. 

Submission ID 
1261 



 

Page 27 

Confronting the Terror of White Rule: Plácido’s Poetry and 

Legacy in Mid-Nineteenth-Century Cuba 

Authors 
Prof. Anna Lindner - Wayne State University 

Abstract 
This archival study investigates the manuscripts and news reports documenting the life 

and work of Afro-Cuban poet Gabriel de la Concepción Valdés (Plácido), who was 

executed by the Spanish colonial government in Cuba after being accused of spreading 

revolutionary, anti-colonial ideas. Plácido was one of the many island inhabitants who 

resented oppressive Spanish rule and enacted a series of anti-colonial and -slavery 

uprisings in the early 1840s. Instigated mostly by free people of African descent, but also 

the enslaved and Cuba inhabitants of various racial backgrounds, these uprisings were 

brutally suppressed by the Spanish colonial authorities during what became known as the 

Escalera conspiracy. 

La Escalera set the backdrop against which Plácido composed his poetry, which was 

crafted according to the romantic form of that time and also subtly undermined the colonial 

regime. Criticized by scholars attempting to identify the exact elements that enraged the 

Spanish colonial authorities, Plácido’s poetry may have been clumsy in its written form, but 

it was also orally performed for African-descended, often illiterate publics and circulated 

through clandestine, subversive networks across the island. Uncovered by reading against 

the grain of the archive and informed by the field of media history, evidence of the orality of 

Plácido’s poetry challenges both historical and current assumptions of the supremacy of 

the written word. 

Of one-eighth African but mostly European descent, Plácido was relatively privileged due 

to his education and light skin, but also constrained by the politics of colonial rule. 

Informed by bell hooks’ notion of racial terror, the present study argues that Plácido lived 

and worked under the threat of white rule, but, due to his approximate whiteness, also 

feared African retribution during La Escalera. Plácido’s betrayal of enslaved Africans 

during his final days underscores his contradictory convictions surrounding race, national 

belonging, social status, art, and politics. 

These contradictions come to bear on the ways Plácido was represented in reports of his 

death that circulated across the Spanish colonies and beyond. Spanish colonial, 

abolitionist, North American, and other publications each co-opted and reconstituted 

Plácido’s image according to their own agendas, mythologizing his legacy and obscuring 

the facts of his life. Plácido’s life and legacy is one example of the ways in which African 

descendants express their subjectivity, both orally and through written modes of 

communication, in societies that simultaneously need and reject them, a contradiction that 

continues today. 



 

Page 28 

Submission ID 
1451 

MPS overview - Media and the Dissemination of Fear 

Authors 
Dr. Christian Schwarzenegger - University of Augsburg 

Abstract 
The relationship between media and fear has been intensively discussed in the history of 

our field and has found renewed relevance during the years of the pandemic. But also 

against the backdrop of thriving disinformation ecologies in digital media environment, and 

acts of defiance, activism and protest against oppressive regimes but also measure of 

intimidation and persecution against uprisings feed into the relationship of media and fear. 

In modern societies media are both facilitators of fear and an antidote against fear alike. 

This panel is loosely based on a book project published in the IAMCR Media and Global 

Transformations series. 

The first presentation by Nelson Ribeiro addresses the peculiar nexus of media and fear in 

a conceptual and theoretical angle. The presenter elaborates the different potential 

interrelations between media as facilitators and disseminators of fear, as benefitting from 

fear but also countering fear and deconstructing propaganda, falsehoods and lies. Build on 

the guiding principles for editing the volume Media and the dissemination of fear Ribeiro 

shows why fully making sense of media and fear requires transnational, transtemporal and 

transmedial perspectives and how these can play out in actual research. 

The second paper by Anna Wagner addresses the interrelation of media and fear against 

the backdrop of pandemics, infectious diseases and big scale health hazards. Taking a 

long durée approach from Black Death to Covid19 the author identifies recurrent patterns 

in how serious health threats are treated by the media and related to them, 

The third paper by Christian Schwarzenegger is also related to the Pandemic. In his study 

he analyzes how during protests against the pandemic containment measures aimed to 

weaponize the past and draw from historical references and examples to create fear as a 

means to mobilize for political struggle in the now. He demonstrates how history can 

provide templates for fear drawing from a variety of contexts and for different activist 

causes: to discredit science and medical research, to compare political measures to 

oppressive regimes from the past and to equal the own role as self-declared resistance to 

historical precursors. Paper four by Alberto Pena addresses fear as a political tool during 

times of crisis and conflict. Using the Spanish Civil war as an example Pena shows how 

the conflict nearby was instrumentalized by Salazar in Portugal for mongering fear of an 

imminent communist invasion for his political gain. The paper provides a prime example 

for how fear can be a fuel for propaganda. Concluding the panel Hanan Badr draws from 

various empirical examples regarding the Arab uprisings to discuss the politics of fear that 



 

Page 29 

were employed to suppress democratic upheaval and colonize digital public spheres since 

the early history of social media. Together the contributions show that mechanisms how 

media and fear interrelate remained surprisingly persistent over the ages and across 

geographical areas and despite the transformations of the media available. Media and fear 

can sometimes be highly functional and beneficial, sometimes disastrous and toxic, but it 

is always and certainly an ongoing relationship. 

Submission ID 
1512 

MPS Paper - Researching Media and Fear—Diachronic, 

Intermedia, and Transcultural Perspectives 

Authors 
Dr. Nelson Ribeiro - Universidade Católica Portuguesa 

Abstract 
This paper introduces a book project developed within the IAMCR History Section aimed 

at discussing the relationship between media and fear through intermedia and 

transnational perspectives. As the current pandemic has demonstrated, even though fear 

is frequently presented as an emotion that can lead to the adoption of behaviors that 

appear to be irrational, governments rely on the mediation of fear to increase citizens’ 

perception of threat and motivate them to act responsibly. Thus, the paper argues that one 

needs to understand the imbricated relationship between fear and threat in order to 

comprehend the mechanisms of persuasion used by political and social actors in different 

media ecologies. While using the media to steer fear can sometimes be highly functional 

and beneficial, fear can also be used to promote agendas of exclusion and to galvanize 

against the ‘other’. Last, the paper argues that regardless of changing media technologies 

and historical contexts the media remain a battlefield used by political agents and social 

movements to spread and counter fear, aiming to impact on people’s perception of reality 

and their sense of urgency. 

Submission ID 
1517 

The Birth of Private Order: History of Multi-stakeholder 

Thought in Western Internet Governance 

Authors 
Dr. Jinhe Liu - School of Public Policy and Management, Tsinghua University 

Ms. Xiaoyuan Deng - School of Journalism and Communication, Tsinghua University 



 

Page 30 

Abstract 
Originated in the United States, after the governance practice of early technical community 

and the privatization initiative of the U.S. government, Internet governance has gradually 

formed a multi-stakeholder model in which private sector, technical community, civil society 

and other non-governmental actors participate in decision-making together with the nation-

state government. This paper traces the source of multi-stakeholder thought, investigates 

why multi-stakeholder thought has become the leading thought of Internet governance in 

the United States and even the West through historical analysis, and pays attention to the 

social background and cultural factors behind it. The multi-stakeholder thought of Internet 

governance was born in the political philosophy of liberalism, and has experienced the 

development stage from concept breeding to mechanism exploration, and then to 

institutionalization and ideologization. In the early 1960s and 1980s, a group of technical 

experts dedicated to the development of the Internet and the promotion of protocols came 

into being after the US Department of Defense commissioned technical experts to invent 

ARPANET. Later, it gradually evolved into a self-management community organization. 

From 1980s to 1990s, critical Internet community organizations such as IAB, IETF, ISOC 

and ICANN were established successively. With the commercialization of the Internet, 

multi-stakeholders began to explore the governance mechanism from the hazy concept. In 

the 21st century, the idea of multi-stakeholders has been widely practiced, and has moved 

from the United States to the United Nations and other non-western countries. With a new 

round of institutionalization has begun all over the world, including the global landing of 

IGF system and the further independence of ICANN, the multi-stakeholder ideology is 

forming in cyberspace. In 2016, marked by the transition of ICANN IANA stewardship from 

the US government to the global community, the dominant position of multi-stakeholder 

thought in the global Internet governance was established, and the birth of the private 

order of Internet governance was announced. Different from the traditional government led 

governance model, based on the idea of multi-stakeholderism, Western Internet 

governance takes private forces as the main body, and establishes a de-sovereignty order 

dominated by technical community and the private sector. This process, we call it the birth 

of private order. 

Submission ID 
1592 

Análisis de la cobertura mediática sobre el gas radón en 

España en los últimos 25 años 

Authors 
Dr. María-Cruz Negreira-Rey - Universidade de Santiago de Compostela 

Dr. Jorge Vázquez-Herrero - Universidade de Santiago de Compostela 

Dr. Berta García-Orosa - University of Santiago de Compostela 



 

Page 31 

Abstract 
En 1998 la Organización Mundial de la Salud reconoció el gas radón y sus productos de 

desintegración como elementos carcinógenos humanos (García-Talavera San Miguel et 

al., 2013). En la década de los noventa se intensificó la investigación sobre los efectos 

adversos del radón para las personas, estudiando los riesgos de la exposición al gas en 

viviendas o ámbitos laborales y su vinculación con enfermedades como el cáncer. En 

España, el primer estudio a nivel nacional para medir la radiación natural se inició en 1991 

con el proyecto Marna (Suárez et al., 2000), que sentó las bases para la elaboración de la 

Cartografía del potencial de radón en España del Consejo de Seguridad Nuclear (2017). 

A pesar de que la exposición al radón es la primera causa de cáncer de pulmón entre los 

no fumadores (Neri et al., 2018), suele ser un tema poco relevante en la agenda 

mediática. Esta investigación presenta los resultados preliminares del proyecto ‘Radón en 

España: percepción de la opinión pública, agenda mediática y comunicación del riesgo’ y 

tiene como objetivo principal analizar la cobertura mediática sobre el gas radón en el 

contexto español con una perspectiva histórica (1996-2021). Se busca estudiar la 

evolución en la relevancia informativa del tema, analizar los enfoques informativos, los 

eventos más importantes, así como las fuentes en las que se ha fundamentado la 

cobertura y sus características. Se aborda el estudio desde la óptica nacional y de 

proximidad, analizando de forma específica la comunidad autónoma de Galicia, por ser la 

región española con mayor incidencia del gas radón. 

Para ello se realiza un análisis de contenido de las piezas informativas publicadas en los 

medios digitales El País y La Voz de Galicia, los dos medios con mayor audiencia en el 

ámbito nacional y gallego, respectivamente. La muestra se compone de las noticias 

publicadas desde la aparición de estos medios digitales hasta 2021 (N=649). Se analiza la 

relevancia del gas radón en las noticias –si es el asunto principal o es secundario–, la 

temática y enfoque de las mismas –salud y prevención, vivienda y urbanismo, 

investigación, políticas y regulación–, los valores noticia, las áreas geográficas a las que 

se hace referencia y las fuentes consultadas –número, tipología, proximidad–. 

Los resultados revelan una creciente cobertura mediática sobre el gas radón durante el 

período analizado –consecuencia de la intensificación de la investigación, la divulgación 

de resultados y la comunicación de medidas de prevención en estos años–, siendo mayor 

en el ámbito regional con mayor incidencia del gas. Aunque sigue siendo un tema 

secundario en la agenda de los medios, las noticias abordan las mediciones y riesgos de 

la exposición al radón en la vivienda y el trabajo, las investigaciones en el ámbito de la 

salud y los avances en la regulación para la prevención. Entre las fuentes encontramos 

principalmente instituciones, administraciones públicas y expertos. 

Submission ID 
1853 



 

Page 32 

MPS - Paper - Of ‘fearbola’ and ‘infodemics’: The role of media 

and fear during (pandemic) public health threats 

Authors 
Dr. Anna Wagner - Bielefeld University 

Abstract 
During the Covid pandemic self-proclaimed resistance movements have organized 

protests against political health safeguarding measures across Europe and beyond. The 

goals of these ideologically diverse groups are to rebel against an alleged ‘Corona regime’, 

provide counternarratives to the existence of a pandemic threat and insurge against 

political restrictions or vaccination mandates. Soon, the protests were also co-opted by 

political extremists and spreaders of conspiracy myths. Protesters opened the strategic 

toolbox of populist communication to attract and persuade citizens, disseminate 

(mis)information and form an alliance against the ‘mainstream’ political viewpoints. This 

study investigates how horrors from the past were used as a means of mongering fear in 

the present during protest rallies and in online communication of the insurgent groups. The 

study demonstrates how historical analogies and memories were weaponized in the 

protest communication to mobilize for action and to justify some of the protest measures 

taken. In the presentation, I use the concept of ‘commemorative populism’ to describe the 

instrumentalization of history and collective memory for the proliferation of a political 

cause. Extreme situations can justify taking extreme measures and drawing comparisons 

with dark chapters from the past was intended to picture the current historical moment as 

of similar ghastliness and ultimately dangerous for freedom and democracy. The findings 

suggest different yet interrelated strategies of how history and collective memory are 

instrumentalized to disseminate fear for political gain: The dissemination of disinformation 

about historical facts can serve the creation of false historical analogies (e.g., with 

oppressive regimes) and flattering genealogies for themselves (e.g., with historic freedom 

fighters). Furthermore, an eclectic take on the history of science and medicine was meant 

to denigrate elites and diminish trust: referring to past failures, errands and atrocities 

performed in the name of science should spawn fear against scientific reason in the 

pandemic crisis. 

Submission ID 
1882 

MPS Paper - Horrors from yesterday – Using history and 

memory to disseminate fear in populist communication today 

Authors 
Dr. Christian Schwarzenegger - University of Augsburg 



 

Page 33 

Abstract 
During the Covid pandemic self-proclaimed resistance movements have organized 

protests against political health safeguarding measures across Europe and beyond. The 

goals of these ideologically diverse groups are to rebel against an alleged ‘Corona regime’, 

provide counternarratives to the existence of a pandemic threat and insurge against 

political restrictions or vaccination mandates. Soon, the protests were also co-opted by 

political extremists and spreaders of conspiracy myths. Protesters opened the strategic 

toolbox of populist communication to attract and persuade citizens, disseminate 

(mis)information and form an alliance against the ‘mainstream’ political viewpoints. This 

study investigates how horrors from the past were used as a means of mongering fear in 

the present during protest rallies and in online communication of the insurgent groups. The 

study demonstrates how historical analogies and memories were weaponized in the 

protest communication to mobilize for action and to justify some of the protest measures 

taken. In the presentation, I use the concept of ‘commemorative populism’ to describe the 

instrumentalization of history and collective memory for the proliferation of a political 

cause. Extreme situations can justify taking extreme measures and drawing comparisons 

with dark chapters from the past was intended to picture the current historical moment as 

of similar ghastliness and ultimately dangerous for freedom and democracy. The findings 

suggest different yet interrelated strategies of how history and collective memory are 

instrumentalized to disseminate fear for political gain: The dissemination of disinformation 

about historical facts can serve the creation of false historical analogies (e.g., with 

oppressive regimes) and flattering genealogies for themselves (e.g., with historic freedom 

fighters). Furthermore, an eclectic take on the history of science and medicine was meant 

to denigrate elites and diminish trust: referring to past failures, errands and atrocities 

performed in the name of science should spawn fear against scientific reason in the 

pandemic crisis. 

Submission ID 
1888 

MPS Paper - Fear as a propaganda weapon. Media 

Disinformation and Mobilization in Portugal during the Spanish 

Civil War 

Authors 
Dr. Alberto Pena - University of Vigo 

Abstract 
After the victory of the Popular Front in the Spanish elections of February 1936, Salazar's 

Portugal feared the "revolutionary" contagion of Republican Spain, whose new 

government represented a dangerous destabilizing element for the Portuguese 

dictatorship, since it was seen as an ally of international communism. Salazar's support to 



 

Page 34 

the military rebels, led by General Franco, against the Madrid government after the 

beginning of the Spanish Civil War in July 1936, transformed the Portuguese territory into 

Franco's rearguard, immersed in an atmosphere of exaggerated fear, agitation and anti-

communist mobilization, fostered by the regime to persecute the opposition and strengthen 

its repressive apparatus, while its propaganda cynically contrasted the Spanish drama with 

the Portuguese "haven of peace". The panic of a communist invasion and the loss of 

national independence, as well as the horror of the tragic consequences of a war such as 

the one experienced in Spanish territory, were some of the powerful emotional tools of the 

disinformation campaigns orchestrated by the Salazarist government to attract and 

mobilize public opinion. This rhetoric of fear, based on dozens of propaganda messages 

disseminated by the dictatorship's media loudspeakers, also sought to exacerbate 

nationalist sentiments in order to increase political consensus and identification with the 

government and the figure of Salazar, as protector and guarantor of the stability and well-

being of the Portuguese. 

Submission ID 
1896 

MPS Paper - Politics of Fear, the Internet and the Arab 

Uprisings 

Authors 
Dr. Hanan Badr - University of Salzburg 

Abstract 
Long before the US- and Euro-centric realization that social media contribute to 

polarization instead of consensus and liberation, post-truth politics were reality in the 

MENA region. Based on three case studies, this paper qualitatively shows how 

authoritarian cores of public spheres in authoritarian contexts, legitimize themselves as 

centres of power to colonize the digital public spheres. They rely on the dissemination of 

fear during times to stabilize the public mobilization and discredit challengers and counter-

issues. The empirical reconstruction of regimes’ arguments show that they spread fear, 

and connects them to the political, social and cultural access points in Egypt to frame 

potential change as chaos and destabilization. The findings of three case studies show 

that securitization strategies were a central thread as on one level the Tahrir uprising was 

against the police, representing a repressive coercive state apparatus. In a conservative 

patriarchal society, the three cases showed how the need of security and stability is 

constructed through xenophobic, conservative and exclusive argumentation. 

Submission ID 
1897 



 

Page 35 

1919: a crossroad year in Portuguese political challenges and 

how the press portrayed elements of change and continuity 

Authors 
Dr. Helena Lima - University of Porto 

Abstract 
1919 meant the end of the Great War and the Republica Nova (New Republic). However, 

the end of the previous cycle was not peaceful and events of great impact took place in 

Portugal. Still shaken by the murder of the President Sidónio Pais, the country saw the 

outbreak of the Northern Monarchy at the beginning of the year. In Spring, a new wave of 

Pneumonic Influenza emerged, which, although of lesser intensity, did not stop registering 

new mortality and insecurity. Despite the monarchic defeat, the republican hosts took a 

long time to find a more stable governmental model. The Armistice and the immediate 

post-war consequences also took a toll in the increasing poverty among the population. 

Thus, 1919 was a fertile year in crossroads and the Portuguese press covered the relevant 

facts, according to its own newsworthiness criteria, conditioned by the defining elements of 

journalism in that period. Censorship, social struggles and news capacity organization had 

relevance in the way news were produced. The methodological approach tackles the 

categorization of according to the journalistic logic of that period, their relevance or impact, 

highlighting the subjects in a journalistic hierarchy perspective. The most evident forms of 

this relevance, and which would be a trend that would come to be established in 

contemporary newsmaking, are visible in the headlines (maximum hierarchy value), the 

space and frequency dedicated to the agenda, but also the graphic options available to 

publications of that time, which gave the news additional elements of prominence, such as 

photographs and other images, that could accentuate the difference from other news. The 

aim of this study is to understand how these selections and ranking processes are visible 

in four examples of the press in 1919: Ilustração Portuguesa, A Capital, A Imprensa and O 

Comércio do Porto. The methodology goes through a first level of analysis, the hierarchy, 

in this case measured by the headlines and the volume of news, translating the news 

value of the topic or its devaluation (Roskos-Ewoldsen, Carpentier, 2002). A second level 

of analysis reports to a thematic categorization, with frequency being the indicator of news 

value. The selection of some events over others, frequency phenomena and priming 

induce in the public the idea that certain events are more relevant than others (Kiousis et 

al., 2006), with emphasis on certain news values that imply continuity and consonance, as 

is the case of coverage of war conflicts or major international crises, themes present in the 

1919 press. On the other hand, the news also included greater thematic diversity, 

illustrations and new, more appealing topics (Campbell, 2001), which refers to a 

component of normality, distant from the fracturing elements experienced in this period. 

Submission ID 
1902 



 

Page 36 

What’s in a Name: The Role played by Online Caste Sabhas in 

Identity-construction and its Articulation amongst Upper Caste 

Bhumihars Today 

Authors 
Ms. Vrishali NA - School of Development Studies, Tata Institute of Social Sciences, 

Mumbai 

Abstract 
In India, as the focus of coloniality shifted its locale from external to internal post 

Independence, the articulation of exclusion also changed forms and techniques in a 

capitalist world-system, thereby, bringing about minor and major schisms and changes in 

the configurations of the caste knowledge system and in community ideologies. The 

previous layer of direct colonisation of India by the British, was dismantled and replaced by 

the global market system in the hoarding of economic privileges by the people and in the 

ensuring of capital and resource control by stakeholders in the free market system. 

Inclusion and exclusion are two sides of the same coin. So, in order to make a society 

inclusive, it becomes imperative upon us to study not just the excluded but also the 

excluding. The Bhumihars are an important sub-caste in Northern India and formed one of 

the most influential and exclusionary communities in the power politics of modern 

undivided Bihar and Eastern Uttar Pradesh. The power-seeking project of the biggest 

landholding community in Bihar, upon encountering newer meshes of socialism and 

capitalism, and in rummaging its way through the entanglements of caste and class, also 

adapted itself accordingly. Castes’ lived histories are not dormant and static, or lying in a 

fixed past since caste keeps mutating itself several times through the course of history as 

a “contingent and variable response” to the plethora of changes (Bayly et al.). With the 

advent of modernity and with migration to urban spaces across the country, away from 

their agricultural lands, the inspirations of neo identity-formation and change for this 

community not just have implications for the wider society, but are themselves influenced 

by processual and post-processual changes in the understanding and conceptions of the 

society over what ‘power’ is. Castro-Gomez (in Dube & Dube, 2006) have suggested that 

although the structural terms of global power remain in place, the means and strategies of 

their legitimization undergo crucial changes. The undercurrents of institutionalization of 

exclusion through dominant caste identity-construction in the Indian caste system have 

much to do with these patterns of seeking legitimacy. 

In the absence of feasibility of physical meetings and with the dissolution of common, local 

spaces with outmigration, Bhumihars have increasingly been taking to other ways of 

communicating and networking. In this postcolonial research, the researcher proposes to 

study contradictions and coherences within the Bhumihars’ community narratives in the 

backdrop of springing up of online caste sabhas and samitis (caste associations, 



 

Page 37 

community-specific social media groups and websites), between the late nineteenth and 

early twenty-first century. The power location of the community seeking such intellectual 

space and recognition through the production, reproduction of collective memories and the 

invention of, or innovation upon, ‘histories’ is something that has been looked into, 

especially in the context of the super-local and supra-local aspirations of the community, 

and vis-à-vis other castes. 

The research uses the ethno-history methodology and attempts to establish a dialogue 

with both the Structural and the Narrative approaches. The study is based on twenty-eight 

in-depth interviews. 

Submission ID 
1950 

The Construction of Tibetan Identity in the English-language 

Press of 19th Century China 

Authors 
Mr. Yongliang Liu - Tsinghua university 

Mr. Yin Kudom Haolin - Shanghai Liaoyuan Bilingual School 

Abstract 
Since the 19th century, the Tibetan sovereignty debate has been one of the focal points of 

the world's discussions about China. Whether or not Tibet is an independent polity and its 

relationship with China have been the focus of media coverage of Tibet. The origins of the 

Tibetan question can be traced back to the 19th century. Along with the colonial expansion 

in the 19th century, Tibet became an area coveted by many countries. Britain and Russia, 

as well as South Asian countries such as Nepal and British India, waged wars of 

aggression against Tibet. Most previous media studies on Tibet have been confined to the 

period after the founding of PRC, and few scholars have explored Tibetan coverage in 

Chinese foreign-language media of the 19th century. This study examines the English-

language press in nineteenth-century China to analyze how China positioned Tibetan 

identity, how China introduces Tibet to foreigners and how Tibetan sovereignty was vested 

at the time. 

The database ProQuest Historical Newspapers: Chinese Newspapers Collection contains 

22 English-language newspapers in China from 1832 to 1953. This study searches the 

database for the keyword “Tibet”, limiting the period from 1832 to 1899, and obtains 80 

results for the analysis of the full sample. In terms of research methodology, this study 

examines the construction of Tibetan identity on two separate levels: quantitative and 

qualitative. On the quantitative level, this study examines the report topics, reporting 

tendencies and other elements of the 80 Tibet-related stories through content analysis. 

The report topics reflect China's main concerns about Tibet, while the tendency to report 



 

Page 38 

represents China's emotional attitude towards Tibet. After completing the content analysis, 

the report topics are used to summarize the main features of the Tibet in Chinese English 

media. At the qualitative level, this paper will conduct a discourse analysis and textual 

analysis of the reports, deconstruct the texts, and combine the results of the quantitative 

analysis, to study the characteristics of the reports. Based on the above research design, 

this study attempts to answer the following research questions: 

RQ1: What characteristics do Chinese English-language media reports on Tibet present? 

RQ2: How did the English-language Chinese media position Tibet's identity in the 19th 

century? 

This study will be divided into three sections. The first section will review the literature of 

Tibetan sovereignty debate, introduce background information, theoretical concepts and 

the research framework. The second section will content-analyze the report topics, 

emotional expression and other elements of the articles in Chinese English media. The 

last section will discuss Tibetan characteristics and the construction of Tibetan identity in 

the English-language press of 19th century China. 

Submission ID 
2134 

Collective memory of the Russian emperor Peter the Great in 

news media and social media 

Authors 
Dr. Olga Kruglikova - St. Petersburg state university 

Dr. Alexander Marchenko - St Petersburg state university 

Abstract 
9th of June, 2022 marks the 350th anniversary of the birth of Peter the Great, the first 

Russian Emperor and the founder of St. Petersburg, who turned Russia into a European 

power and westernized the traditionalist medieval socio-political system. The relevance of 

the study is determined by the fact that the collective memory of Peter is not a local type of 

collective memory, but the emblematic of the “Kulturkampf” that has been going on for 

three centuries between traditionalists and Westerners of Russia. The memory of Peter 

reveals different “interpretations of the history of the country as a whole” (Birkner, Donk 

2020; O’Connor 2019) and also forms different models of its future, shows political 

polarization and populism in Russia, using disinformation, fake news and propaganda as 

tools. 

Russian sociologists proposed the problem of changing national identity in the context of 

digital media consumption of Russian youth. Young people retain continuity and a common 

assessment of at least two historical phenomena: the Great Patriotic War of 1941–1945 



 

Page 39 

(part of the World War II) and Peter, who turned the country Westwards and made a 

breakthrough in its modernization (Podlesnaya et al., 2021). The novelty of the study is 

determined by the fact that several other studies had examined the memory of the Great 

Patriotic War in Russia (Pavlov et al. 2020) and neighboring Russian-speaking countries 

(Osadchaya et al. 2020). But the collective memory of Peter has not been studied enough. 

Our study compares elements of collective memory in news media and social media 

based on long-term empirical data from 2010–2021. The corpus contains, on one hand, 

about 800 references to Peter in five prominent Russian newspapers of different political 

positions. On the other hand, there were about 100,000 posts on VK (VKontakte), the 

Russian social network; Yandex.Zen and Mail.Pulse (Russian personal recommendation 

services). The body system Sketch Engine was used as a tool. Our hypothesis is that 

social media has become a valuable instrument in political conflicts for those “who are not 

in charge”, such as non-elites or social movements (Birkner, Donk 2020), especially for the 

right. 

The results show that media associates an image of Peter with the current modernization 

of Russia, which began with the announcement of a global modernization project by 

presidential candidate Dmitry Medvedev in 2007 and was reinforced by import substitution 

in connection with the geopolitical crisis of 2014. The following concepts were found: 

Westernizer, creator of the great power, crazy ruler and unifier of elites with non-trivial, 

daring projects (see Kruglikova et al. 2021). In social networks, an image of Peter is less 

often associated with contemporary events, and more often with proven or unverified 

knowledge about the Petrine era. Among the latter, fakes take a significant part of the 

discussion. There are "filter bubbles" where the enthusiasm of fans of the historical theme 

is attracts such versions as the substitution of the emperor during the Great Embassy to 

Europe. It promotes right-wing radicals and nationalism. 

Submission ID 
2140 

A study on the political ceremony in the report of “Martyrs 

Returning Home” in People's Daily 

Authors 
Ms. Zixuan Wu - Communication University of China 

Abstract 
As the first large-scale local war after the Second World War, the Korean War is not only 

related to the international situation but also related to the geopolitics of East Asia. It is an 

important event in the study of contemporary Chinese history. 2020 marks the 70th 

anniversary of the Chinese People's Volunteers going abroad to participate in the Korean 

War, and the president of the People's Republic of China Xi Jinping delivered an important 



 

Page 40 

speech. The Korean War has long been the focus of academic circles. In historical studies, 

the Korean War involves many fields, such as diplomatic history, international relations 

history, political history, and so on. The existing research focuses on the three levels of 

government, society and individual. The hot issues such as post-war negotiation and 

prisoners of war have also become the theme of the research. 

On the occasion of the 60th anniversary of the armistice of the Korean War, the then 

president of South Korea proposed to return the remains of the Chinese People's 

Volunteers during her visit to China. Since 2014, China and South Korea have handed 

over the remains and belongings of the Chinese People's Volunteers for eight years. This 

handover ceremony has always been the focus of China's mainstream media. 

People's Daily is the organ newspaper of the Communist Party of China and the 

representative of China's mainstream media. People's Daily continued to pay attention to 

and report on the handover ceremony. When reviewing the literature, this paper traces 

back to Durkheim's research on ritual. Ritual has the function of emotional arousal and 

undertakes the functions of preserving, displaying, reshaping and explaining memory. 

Ritual is one of the important carriers of collective memory. The occurrence of the Korean 

War is related to the situation of the international community, and the handover ceremony 

is also related to the transformation of international relations. This ceremony is related to 

the production and operation of political power. The political ceremony concerned in this 

paper is presented through digital media in the report, which is an important means to 

engrave collective memory. 

This paper adopts two research methods: content analysis and document analysis. All the 

reports of People's Daily on Sina Weibo platform from 2014 to 2021 were selected as 

samples to code the research objects. Combined with the existing research, the categories 

were constructed according to the symbolic elements, process, space and other elements 

of the ceremony, and the categories were constantly adjusted as needed. The reliability 

test was the reliability test among coders. After the preliminary content analysis, the 

ceremony elements in the report are deeply analyzed. This paper searches for historical 

materials and relevant works and articles through literature databases, books, news 

reports and other resources, in order to get a deeper interpretation in the process of 

investigating the historical background and political environment of the event. 

Submission ID 
2211 



 

Page 41 

Echoes of "Bird's Nest Night": Memory Sharing and Interaction 

in Cyber Space —— Computational communication analysis 

based on the video of the 2008 Beijing Olympic opening 

ceremony and its bullet screens on Bilibili 

Authors 
Ms. CHENYU LI - yzyclcy@126.com 

Abstract 
The collective memory of major historical events constitutes the cornerstone of social 

cohesion. With new media becoming an important channel for the preservation, 

dissemination, and interaction of collective memory, problems of fragmentation also arose. 

Compared to the grand narratives based on group identities, researchers have ignored the 

dynamics of the participants and their "private narratives" in the process of memory 

transmission and construction (Lei, 1997; Xie, 2020). However, the ember of individual 

memory is precise "where individuals are most closely connected to society" (Liu, 2010). 

Bullet screens which show audiences’ instant feelings and interpretations of video, have a 

"soft resistance" to mainstream culture and grand narratives (Yuan, 2020). They have 

provided a channel for individual dialogue in different times and spaces, and a good 

sample for studying the interaction between individual and collective memory. Studies 

grounded in ritual view (Zhang & Deng, 2018), interactive ritual chain (Xu & Li, 2020; Fei & 

Wang, 2021), carnival theory (Qi, 2019), imagined community (Zhang. et al., 2020), and 

weak ties (Sun & Zhao, 2018) have analyzed the distribution of themes (Liu, 2021; Wang. 

et al., 2019) or affective characteristics (Liu. Et al., 2021) of bullet screens, focusing on the 

process that sending and reading bullet screens deconstruct and interact with original 

texts, thus increasing individuals' identification with virtual communities transcending time 

intervals and identity compartments. Among them, a perspective from memory has been 

lacking. 

Therefore, this study selected a representative and widely influential historical event for 

Chinese, the 2008 Olympic opening ceremony in Beijing, and explores the mechanism by 

which individual memory is mutually awakened and enriched with collective memory 

through bullet screens, to provide a new perspective for the preservation of collective 

memory of major events. The following questions have been proposed and answered: 

Which parts of the video can frequently evoke individual memories of the audience? What 

kind of individual memories are triggered by these segments? How do new major events 

affect individuals' recall behaviors of existing collective memories? How do individual 

memories activate each other through bullet screens and interact with collective 

memories? 



 

Page 42 

The study took the video "2008 Beijing Olympic Opening Ceremony" posted on the bullet-

screen video website Bilibili on August 8, 2020, and all 24,000 bullet screens as the 

sample. The texts have been divided into words using the jieba word splitting tool. The 

bullet screens’ content was coded by their geographic location, time information, and 

individual experience narratives, by applying MatLab's neural network pattern recognition 

application (nprtool). 

Preliminary analysis of the data revealed that through the connection of individual 

memories, the aftershocks of historical events occurring in different times and spaces 

superimposed on each other to prolong the influence; when reviewing the collective 

memory of major events, individual memories showed a shuttle trajectory from wandering 

to focusing to withdrawing, from the past to the present to the future. An in-depth analysis 

of the text has started to explore the relationship between audiences’ repeated sending 

bullet screens and their memory generation mechanisms. 

Submission ID 
2405 

From a single input method to a diversified "comprehensive 

input platform": media archaeology of Chinese pinyin input 

method 

Authors 
Dr. Yuking NG - School of Journalism and Communication, Tsinghua University 

Abstract 
Chinese input method refers to a coding method used to input Chinese characters into 

computers or other media. Long before the advent of electronic computers, Chinese 

typewriters have been popular for a long time, such as the "Mingkuai" typewriter invented 

by Lin Yutang, which can be regarded as one of the prototypes of the early Chinese 

Shape-based input method. Therefore, the input method in the personal computer should 

be understood as such - as the "virtualization" medium of the physical typewriter. The 

promulgation and implementation of the Chinese Pinyin program in 1958 laid one of the 

technical routes for the development of Chinese input methods in personal electronic 

computers decades later: phonetic-based input; and as one of personal electronic 

computer accessories, the English keyboard provides the interface basis for Chinese 

input. 

Since the personal computer was introduced into China in the 1980s and gradually spread, 

China has gradually developed a brand-new computer culture. Chinese interface language 

and Chinese input have become one of the basic needs of Chinese people to use personal 

computers. In order to meet this demand, the General Administration of Standards of 

China released the GB/T 2312-1980 character set as the basic standard for the 



 

Page 43 

development of Chinese input methods in 1980. In 1982, the International Organization for 

Standardization issued the ISO7098 document, and Hanyu Pinyin became one of the 

international standards for Chinese input. 

From the mid-to-late 1990s to the early 21st century, when the Internet had not yet entered 

Chinese families on a large scale, there were still a large number of users of the shape 

code input method represented by the Wubi input method. At that time, the mainstream 

Chinese pinyin(E.g. Microsoft Pinyin IME) input method‘s function is simple, mainly based 

on Quanpin and Shuangpin. Quanpin needs to input all English letters corresponding to 

Chinese characters; Shuangpin needs to input the initials of the corresponding Chinese 

characters and the initials of the final set. Compared with the Wubi input method, Due to 

the technical limitations at the time, the Hanyu Pinyin input method has a high repetition 

rate and low input speed, resulting in low input efficiency. During this period, different 

cultural groups were formed among the users of the two different types of Chinese input 

methods, and they participated in various social life such as school education. 

Since the beginning of the 21st century, with the development of media technology and the 

popularization of the Internet, the advantage of the Hanyu Pinyin input methods-- easy to 

get started-- have magnified, and a large number of new Hanyu Pinyin input methods have 

appeared. On the one hand, the Hanyu Pinyin input method has "repaired" its 

shortcomings by taking advantage of the cloud thesaurus expanded by the Internet 

(E.g. Sogou Pinyin IME). The threshold for using the Hanyu Pinyin input method is not 

high because Hanyu Pinyin have learned during the primary school period of time, and 

that made them have become potential users of the Hanyu Pinyin input method. As a 

result, the Hanyu Pinyin input method has become the mainstream of Chinese input today. 

A large number of users have brought different input requirements, so the Hanyu Pinyin 

input method is gradually moving towards functional integration, that is, pinyin input is 

mainly used, and functions such as emoticon input, Wubi input, stroke input, handwriting 

input, voice input, and screenshots are integrated. , forming a comprehensive input 

platform. So far, the Hanyu Pinyin input method has become an indispensable "media 

infrastructure" in China's cultural life, become an "comprehensive input platform". 

This paper will follow the media archaeology path and the methodology of the historical 

perspective of the predecessor scholars such as Friedrich Kittler, Jussi Parikka, Claus Pias 

and so on, and focus on the evolution of the Chinese Pinyin input method from a single 

input method to a diversified "comprehensive input platform". With the help of methods 

such as new historicism and materialism, this research will go deep into the specific 

historical context from the source, social and cultural organization, technological 

innovation, etc. To provide a new perspective for understanding media development in 

China. 

Submission ID 
2421 



 

Page 44 

Digital archives and libraries of historical periodicals: a 

conceptual approach 

Authors 
Prof. Olivia Pestana - Faculty of Arts and Humanities of the University of Porto and 

CITCEM 

Abstract 
Building the history of communication and analysing information phenomena require 

access to historical newspapers and magazines. 

In recent years, several platforms have been developed to enable access to historical 

periodicals with, to a greater or lesser extent, diversity in the modalities of access and 

consultation and with variable possibilities of exploring and searching in indexes, full texts 

and images. 

These platforms have emerged either due to national policies of access to information or 

funded research projects with a particular application of technology. They have also 

emerged due to smaller projects developed by Libraries and Archives that have extensive 

volumes in their custody, often in a precarious state of conservation. This concern has 

been the leitmotiv for digitising historical newspapers in many countries. 

The existing research on digital archives and libraries has been somewhat distant from the 

reality of end-users of these resources. For example, there are few studies on the users' 

needs, the impact of technology on access to historical journals, and the establishment of 

the typology of platforms developed in this context. 

It is precisely this last aspect that will be addressed in this paper, namely, the conceptual 

framework regarding digital archives and libraries, as well as the clarification of the 

designation of historical periodicals. The aim is to explore the various approaches to the 

concept of "digital archive" and the concept of "digital library" and consider the similarities 

and differences and their impact on the final products, i.e., the platforms available to users. 

In addition, the need to clarify the concept of "historical periodicals" will be addressed to 

establish a defined time frame without imposing a single criterion of periodisation to be 

implemented in the development of platforms. 

This work is based on a study sustained by a literature review concerning conceptual 

aspects, complemented with examples from historical newspapers and magazines 

platforms. 

Submission ID 
2465 



 

Page 45 

Radio Talk and Post-colonial Ghanaian women’s activism 

Authors 
Dr. sarah akrofi-quarcoo - University of Ghana 

Abstract 
This paper examines the historical significance of “talk” a radio programme genre, in the 

social lives of post -colonial Ghanaian women. The genre dominated broadcast content in 

the early radio years, reflecting the authoritative, paternalistic nature of colonial radio 

broadcast programming at the time. Records show that the early talks were presented by 

male experts including medical doctors and traditional rulers engaged at various times to 

broadcast “talks” to advance the education, enlightenment and propaganda objectives of 

the administration. The genre was subsequently used for women’s radio programmes 

introduced in the late 1940s to reach out to “housewives and “homemakers.” After 

independence however, the genre became a regular segment of the new expanded 30 

minutes women’s programme package of music and chit chat. I show that post-colonial 

educated Ghanaian women appropriated the talk segment to claim a public voice in 

national discourses particularly on issues affecting women’s status and conditions. Writing 

and presenting radio talks were essential aspects of these educated women’s activism and 

advocacy initiatives. The paper draws from archival documents including transcripts of 

some of the talks broadcast on Radio Ghana, published in the Ghana Radio Review and 

Television Times (GRRTVT) between 1960 and 1970. Content analysis of the transcripts 

show that the talks were strategically directed at contesting Victorian ideals of domesticity 

and women’s separate sphere, at negotiating equitable gender relations within the 

predominantly patriarchal society and at modernising Ghanaian women in the newly 

independent state. The paper provides a brief account of radio history as a gender tool 

that sought to promote Victorian ideals of domesticity and the separate sphere of women. 

By using published printed transcripts, the paper draws attention to the value of such 

documents as alternative primary sources for enriching radio historiography and 

addressing the paucity of archived recorded sound material. The limitation of using printed 

materials rather than the aural records is acknowledged. In the context of Ghana, and 

indeed other African countries where archival sound sources are largely unavailable, the 

written source is of value. Radio is the least studied media within the scholarship partly 

because of its transient nature and also partly due the paucity of archived recorded audio 

material, as in the case of Ghana. Previous accounts of women’s history have drawn from 

a large body of historiography, particularly archived written materials. These published 

transcripts from radio programmes I argue, provide fresh insightful information on the 

public and social lives of Ghanaian women’s activism as critical agents and targets of 

change. The paper contributes to the field of broadcasting historiography in Africa 

particularly the neglected part of women’s media histories. 

Key words: 



 

Page 46 

Radio Talks, Post-colonial Ghanaian women, activism, Victorian domesticity, 

modernization, gender relations,, national integration 

Author: Sarah Akrofi-Quarcoo (PhD) 

Lecturer 

University of Ghana, Legon. 

Email: saroaq2000@yahoo.com/ sakrofi-quarcoo@ug.edu.gh 

Submission ID 
2525 

History on the edge of espionage: creating the collective 

memory through sound and espionage in popular culture 

Authors 
Dr. Anne MacLennan - York 

Abstract 
The reinterpretation of the historical record happens on an ongoing basis with the help of 

historians and the discovery of new data, archives, oral history and other methodological 

innovations. History in the popular mind is often revisited and revised with the help of 

popular culture. The reimagining of history for popular entertainment connects the past to 

the public but often in unexpected ways. The themes and events that appear in these 

works are often centred on collective memory so that the programming will ring true to its 

audience. The more obvious indicators of the past are the clothing, cars, buildings and the 

setting of the physical space that tell the viewer that they have been transported in time. 

Less apparent but still a measure of the times, technology such as record players, 

telephones, radios, television sets, and older computers are also easy visual cues about 

the past. 

This work will examine the thematic treatment of the past using, sound, music, and 

thematic treatment of espionage and international violations. The use of sound, particularly 

music and well-know political themes of settings will allow for the examination of their 

evocative nature in reinforcing a sense of the past and creating collective memory beyond 

the more obvious visual cues (Halbwachs, Davis & Starn, Zelizer). Although music 

licensing and financial considerations may play a large role in the repetitive nature of the 

work, stereotypical and condensed versions of the popular past survive in their repeated 

reincarnations as television, film, and streamed content. 

To examine the rise of espionage and the recreation of history on recent television and 

streamed content this work will focus primarily on two examples. First the Canadian 

Broadcasting Corporation’s Fortunate Son (CBC 2020-) chronicles the life of a family that 

moved north out of the United States to Canada during the Vietnam War. The connections 



 

Page 47 

to espionage emerge with the deep political connections made slowly evident to both the 

parents in the family. They are put at risk when Ruby (wife and mother) assists a young 

American to cross the border not to evade the draft but to escape the United States after 

serving in Vietnam. Antiwar activism and draft dodgers quickly become prominent themes 

that echo previous interpretations of the period, particularly emphasizing the undercurrent 

of presumed espionage in Canada. Similarly, the second example, Glória (Netflix 2021) 

recounts a cold war narrative of a spy in Portugal. Largely set at a radio station the 

communications and codes that are secretly broadcast reinforce the sense that spies were 

ubiquitous, extending the Soviet-American conflicts well beyond their own boundaries. 

This work will rely on a multi-modal analysis of sound, setting, and text to get a strong 

sense of the historical interpretation and the ‘structure of feeling’. While both programs 

have a lot in common with some of the popular American twentieth century period pieces 

such as Mad Men (AMC 2007-2015), Halt and Catch Fire (AMC 2014-) Vinyl (2016), and 

American Dreams (NBC) 2002-2005, it is in their thematic difference that provides a sense 

of history standing outside of the American media lens. 

Submission ID 
2599 

Dot and dash. Notes on wireless telegraphy in Colombia (1920-

1932) 

Authors 
Dr. Jairo Alberto Hurtado Londoño - Departamento de Electrónica, Pontificia Universidad 

Javeriana, Colombia 

Ms. Gloria Inés Mestre López - Asociación Colombiana de Investigadores en 

Comunicación, ACICOM 

Abstract 
“The telegraph has risen to the Colombian Andes…” With these words begins the first 

telegraphic message in the history of Colombia in 1865. The communication covered 

twenty kilometers between Mosquera, a small town, and Bogotá, the capital of the country. 

Electromagnetic transmission was established between the American engineer William 

Lee Stiles, Morse’s disciple, and President Manuel Murillo Toro. In 1892, telegraphers who 

lead the process enthusiastically recorded that its development had been "successive and 

rapid". The network had 10,000 kilometers and 280 offices in a territory of 2,900,000 

inhabitants in 1870. The implementation of the telegraph at the end of the 19th century 

posed challenges: the layout of the system in a geographically difficult territory; the 

installation of poles and wires so that the network would not be damaged (people thought 

that the telegraph was evil and attacked it); financing; the training of telegraphists and 

technicians; the use of the telegraph, which in the popular imagination was perhaps a 



 

Page 48 

useless means, while for others it was conceived as a symbol of progress and civilization. 

 

The transition to the twentieth century was in the midst of civil conflicts. The Thousand 

Days War (1899-1902) affected the operation of part of the telegraph system, which had to 

be rebuilt in the following years. From 1920 onwards, in the transition to wireless 

telegraphy, there were signs of renewal in tune with the signs of the economic, social and 

political modernization process of the country. By 1931 the telegraph network had 37,130 

kilometers and 880 offices. The best moment reached in terms of traffic was before 1928 

when five million private messages were registered nationwide. 

This article accepts the leading role of telecommunications in local and global history and, 

consequently, proposes to describe the relationships between history, engineering and 

communication based on an interdisciplinary dialogue and in the logic of the current of 

connected histories. The text delves into the period from 1920 to 1932, a period little 

studied in the historiography of the telegraph locally and in Latin America. Some of the 

topics of the present work are: the creation of the Ministry of Posts and Telegraphs (1923); 

the work of the Belgian Mission (a group of experts who stayed in the country for six 

years); legal regulations on the road to nationalization; technological and market 

hesitations with players such as Marconi Wireless Telegraph, All America Cables, Siemens 

Halske; convergence and disputes with telephony and radio; the ups and downs of State 

funding; tensions over alternatives for the training of engineers and technicians; attempts 

at censorship; new uses and users. 

In theoretical terms, the article draws on the dialogue between science, technology, 

society and culture (Carey, J., 2009; Castro-Gómez, S., 2019;  Bernard, C., 2018; Herazo, 

E., 2017; Müller-Pohl, S., and Hampf, M. M., 2014; Müller, S. M. and Heidi J. S., 2016; 

Pohl-Valero, S., 2012; Pursell, C. W., 2010; Wenzlhuemer, R., 2012) in order to recognize 

how, in practices and imaginaries, telegraphy involves diverse and definitive actors: 

scientists or innovators, entrepreneurs, politicians, engineers, technicians, journalists and 

users. This article is part of a larger research project that we are carrying out and other 

results will be published in the future. 

Submission ID 
2600 

 
 

 
 

 

 


